خانه / زنان عاشورایی / ام کلثوم(س)

ام کلثوم(س)

بعضی معتقدند که ام کلثوم که دختر حضرت فاطمه(س) بوده است، در زمان امام مجتبی از دنیا رفت. این بانو که نامش در حادثه‌ی کربلا مطرح است از یکی دیگر از همسران امیرالمؤمنین(ع) است لذا به نظر می‌رسد که ام کلثوم حاضر در واقعه‌ی کربلا همان زوجه‌ی مسلم بن عقیل است که به دنبال همسر وبرادر بزرگوارش اباعبدالله‌الحسین(ع)راهی کربلا شد.*
سیدبن طاووس می‌نویسد: سیده ام‌کلثوم خواهر(پدری) امام حسین(ع) وزینب کبری(س) است که در مصائب کربلا شریک وهمراه ایشان بود وهمسرش نیز در راه ابا عبدالله الحسین(ع) شهید گردیده بود.
وی زنی صبور ومطیع خدا وامامش بود. بانویی فصیح وبلیغ بود که در کوفه وشام و…سخنرانی کرد. وی بانویی بسیار با حیا و باعفت بود، هنگامی که اسرا را به همراه سرهای شهدا وارد شهر می‌کردند از شمر خواست که از جهتی برود وسرها را از جلوی کاروان اسرا ببرد که مردم ایشان را کمتر نگاه کنند.
از سال وفات ومحل دفن ایشان اطلاعات دقیقی در دست نیست، لیکن در باب الصغیر شام(سوریه کنونی) در کنار مرقد سکینه(س) قبری منسوب به ام‌کلثوم دختر علی(ع)قرار دارد که بنا بر بعضی اقوال مزار این بانوی بزرگوار می‌باشد.

منبع:
زنان عاشورایی، زهرا یزدان پناه قره تپه
* به نقلی دیگر ام کلثوم دختر فاطمه‌ی زهرا(س) نیزکه  همسر عون بن جعفر طیار است،  به همراه همسرش در کربلا حضور می‌یابد. عون بن جعفر یکی از شهدای کربلاست.

telegram

همچنین ببینید

اَمّ فَروَه، مادر امام صادق(ع)

تأثیر نهضت امام حسین(ع) بر زنان غیر حاضر در کربلا و ادامه رسالت… فاطمه، یا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.