خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفي پايان نامه / بررسی تاثیر مراسم محرم و عاشورا بر همبستگی اجتماعی

بررسی تاثیر مراسم محرم و عاشورا بر همبستگی اجتماعی

28

عنوان پایان‌نامه: بررسی تاثیر مراسم محرم و عاشورا بر همبستگی اجتماعی
پژوهشگر: مرضیه میری
تحصیلات: کارشناسی
محل تحصیلات: دانشگاه پیام‌نور دزفول
سال انجام تحقیق: تابستان ۱۳۸۵
استاد راهنما:‌ محمد‌رضا ایرانمنش

گزیده ای از متن
…هر چهره ای در کربلا یک نسل است، از نکات لطیف کربلا همین است که هر چهره‌ای درکربلا یک تیپ اجتماعی است. و می‌توان نمایندگان همه انسان‌ها را در کل تاریخ در کربلا پیدا کرد هم زن دارد و هم مرد دارد هم کودک دارد، هم پیر دارد و هم جوان.(شهید دستغیب)
صفحه ۴۱ تحقیق
بیان مسئله
دین می‌تواند بر اخلاق و شخصیت افراد در جامعه تأثیر گذار باشد، و اخلاق به یک معنا با روابط اجتماعی ارتباط دارد. پس می‌توان گفت که جامعه سرچشمه یا دست کم محرک قضیه مذهبی است. از دیدگاهی دیگر می‌تواند از طریق پیدایش جنبشی‌های فرقه‌ای و تکثیر و گوناگونی مذهبی در یک جامعه، باعث تنش و کشمکش شود. اما آنچه در این تحقیق مورد نظر پژوهش‌گر است تأثیر مراسم محرم و عاشورا بر جامعه است دین در داخل هر یک ازاین فرقه‌ها و گروه‌های مذهبی باعث یکپارچگی و وحدت می‌شود؛ و دلبستگی افراد را به هدف‌های گروه تشدید می‌کند.هدف محقق از پژوهش مورد نظر این است که میزان تأثیر مراسم محرم و عاشورا بر همبستگی اجتماعی را بررسی کند؛که آیا این مراسم مذهبی باعث انسجام گروهی می‌شود و یا برعکس تنش و کشمکش را در گروه تشدید می‌کند. یا این که دین امری فردی است و از سرچشمه‌های درون فرد بر می‌خیزد یا طبق نظریه‌های جامعه شناسی دین با گروه و با جامعه ارتباط دارد و می‌تواند عاملی تأثیرگذار بر جامعه باشد. و جامعه‌ای که دین را در خود جای داده است به خود می‌بالد که دارای فلسفه و ایمان و اعتقاد است و در سایه دین دارای وحدت و یکپارچگی اجتماعی است یا دین را عاملی اضافی و بی‌تأثیر در خود می‌بیند. و اصولاً دین تا چه انداز جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث همبستگی و انسجام اجتماعی می‌شود.

فرضیه‌های تحقیق:
۱-شرکت در مراسم محرم باعث پایبندی بیشتر به احکام دینی می‌شود و در نتیجه همبستگی اجتماعی افزایش می‌یابد. ۲- شرکت کردن افراد در مراسم عاشورا باعث ایجاد روابط گرم‌تر می‌شود و در نتیجه همبستگی اجتماعی افزایش می‌یابد. ۳- شرکت کردن در مراسم محرم و عاشورا باعث به وجود آوردن احساسات و اعتقادات مشترک می‌شود در نتیجه همبستگی اجتماعی افزایش می‌یابد. ۴- همراه شدن و یک نواخت شدن با دیگران در مراسم محرم و عاشورا باعث همبستگی احتماعی می‌شود. ۵- یک نواخت شدن افراد از نظر طرز لباس پوشیدن در ماه محرم باعث همبستگی اجتماعی می‌شود. ۶- داشتن یک نیت و هدف مشترک در مراسم محرم باعث همبستگی اجتماعی می‌شود. ۷- انجام برگزاری مراسم‌های سینه زنی و زنجیرزنی به صورت دسته جمعی در ماه محرم باعث همبستگی اجتماعی می‌شود.

روش تحقیق
در این تحقیق از روش پیمایشی غیر حضوری استفاده شده است. تحقیق پیمایشی عبارت از جمع آوری منظم اطلاعات درباره افراد، گروه‌ها و اجتماعات از طریق مصاحبه(حضوری و یا پستی، غیر حضوری) بررسی اخذ داده‌ها به طور مستقیم و تعبیر و تفسیر نتایج حاصل به طریق آماری.
منطقه‌ای که به تحقیق در مورد آن پرداخته شده شهرستان اندیمشک می‌باشد که در شمال استان خوزستان واقع شده است.

هدف تحقیق
با انجام این تحقیق میزان تأثیر مراسم محرم و عاشورا بر همبستگی اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته شد؛ که آیا این مراسم‌های مذهبی باعث انسجام گروهی می‌شود و یا برعکس تنش و کشمکش را در گروه تشدید می‌کند….

 

telegram

همچنین ببینید

چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

عنوان پایان نامه: چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نام پژوهشگر: ...

۲ دیدگاه

  1. سلام من دانشجوی کارشناسی ارشدجامعه دشناسی هستم موضوع پایان نامه ام تاثیراموزه های شیعه برهمبستگی اجتماعی است اگه میشه پایان نامه رابه صورت کامل روی سایت قراربدین تامن بتونم دانلود یاخریداری کنم متشکرم

  2. سلام در صورت امکان منم به پایان نامه شما حتی بصورت pdfبعنوان پیشینه تحقیق نیاز دارم در صورت امکان برام ارسال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.