خانه / زنان عاشورایی / فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع)

فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع)

کنیه او ام عبدالله و مادرش ام‌ولد بوده است. در افتخار و شرف وی همین بس که مادر امام پنجم حضرت امام محمد باقر (ع) است. برای این بانوی مکرمه کرامات زیادی نقل شده است. از جمله این که مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی آورده است که امام محمدباقر(ع) فرمود :
مادرم کنار دیواری نشسته بود که ناگهان دیوار با صدای شدید شروع به تکان خوردن و ریزش نمود. آن بانوی عظیم‌الشان با دست به دیوار اشاره کرد و فرمود : ” لا وَحَقَّ المُصطفی ما اذِنَ اللهُ لَکَ فی السّّقوطِ ”
” فرو نریز به حق مصطفی سوگند که خداوند به تو اذن ریزش نداده است ”
پس دیوار بین زمین و آسمان معلق ماند تا آن که مادرم از دیوار فاصله گرفت. پدرم هم بابت سلامتی مادرم صد دینار به فقرا صدقه داد.
کلام امام جعفر صادق(ع) راجع به فاطمه دختر امام حسن مجتبی (ع) به خوبی جایگاه و منزلت او را بیان می‌دارد . امام صادق(ع) راجع به او می فرماید : کانَ‍ْت ص‍ِدِّیقَهٌ، لَمْ تُدرکْ فی آلِ الحَََََسَنِ اُمرَأهٌ مِثلُها.
فاطمه زنی بسیار راستگو بود که در خاندان امام حسن مجتبی (ع) نظیری برای او وجود نداشت .
فاطمه به همراه همسرش امام زین‌العابدین (ع) و فرزند گرامیش امام محمد باقر (ع) در روز عاشورا در کربلا حضور داشت وشاهد مصیبت های آل طه و یس بود. وی در آن روز شاهد بود که چگونه عمویش امام حسین (ع) و برادرش حضرت قاسم‌بن‌الحسن (ع) به شهادت رسیدند . او طعم تلخ اسارت را همراه اهل بیت رسول‌الله به‌ ویژه عمه‌اش زینب کبری (س) و همسرش امام زین‌العابدین (ع) چشید و در شهرهای مختلف به عنوان اسیر گردانده شد . وی شاهد بود که چگونه همسر بیمارش به اسارت گرفته شد و خیمه های خاندان سیدالشهدا به آتش ظلم و ستم سوخت و اموال آنان به غارت رفت.
محلاتی می نویسد:
چه گذشت به این مخدره که از یک سو شوهربیمار خود را در زیر غل و زنجیر بالای شتر بنگرد و طفل چهار ساله (محمدباقر(ع)) خود را گرسنه و تشنه ببیند و خودش محتاج خرقه‌ای باشد که خود را از نامحرمان بپوشاند و از سوی دیگر سرهای خویشاوندان خود را نیز بنگرد.

منبع:
زنان عاشورا، سید احمدرضا حسینی

telegram

همچنین ببینید

حبابه الوالبیه، صاحبه الحصاه

تأثیر نهضت امام حسین(ع) بر زنان غیر حاضر در کربلا و ادامه رسالت… حبابه دختر ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.