خانه / همراهان عاشورایی / ابوالقاسم حسینجانی

ابوالقاسم حسینجانی

ابوالقاسم حسینجانی میاندهی به سال ۱۳۲۸ه.ش در بندر انزلی متولد شد. وی از دانشگاه تبریز در رشته‌ی مهندسی برق فوق لیسانس گرفت.
پیش از انقلاب از مبارزان و زندان کشیدگان بوده است و پس از انفلاب به سمت نخستین فرماندار بندر انزلی منصوب شده است. مردمگرایی، نطق های آتشین، تدریس قرآن و نهج البلاغه از او چهره ای شاخص رقم زده است. هم‌چنین عاشقانه زیستن، شاعرانه نوشتن، ‌شعر سرودن و تالیف و ترجمه، ویرایش، تدریس و فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی از ویژگی‌های زندگی اوست.

 مهندس حسینجانی از اواخر دبیرستان شروع به سرودن اشعار عاشورایی نمود و هر شب عاشورا تا صبح شعری می سرود وی معتقد است که دو شعر “خونخواهی آب” و “دست و دریا” که هر دو درباره‌ی ابوالفضل عباس(ع) است شناسنامه و کارنامه‌ی زندگی‌اش می باشد.

 از حسینجانی کتاب‌هایی به چاپ رسیده ‌است که همه شعر یا نثر ادبی‌اند و عبارتند از: “بی مرگ مثل صنوبر”، “مقدمه ای بر شیطان”، “اگر شهادت نبود”، “حسین احیاگر آدم”، “چفیه های چاک چاک”، “در اقلیم خویشتن”، “سمت صمیمانه‌ی حیات”، “عشق کبریت نیست”، “بهشت بوی تو را می دهد”، “درخت زندگی من است” و گزیده‌ی ادبیات معاصر شماره ۸۹٫

 هم چنین کتاب‌های”انتقال الکتریکی”، “تقویت کننده ها و نوسان سازها”، را به فارسی ترجمه کرده است.

منبع:دانشنامه‌ی شعر عاشورایی

مؤلف: مرضیه محمدزاده

telegram

همچنین ببینید

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، فرزند خدابنده از شاعران برخاسته از درون انقلاب اسلامی است که با انقلاب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.