خانه / ویژه ها / نگاهی به فضایل و کرامات حضرت معصومه(س)

نگاهی به فضایل و کرامات حضرت معصومه(س)

به مناسبت اول ذیقعده، میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت

منزلت ویژه و مقام شفاعت شیعیان

امام جعفر صادق علیه السلام در ضمن حدیث مشهوری- پیش از آن‌که امام کاظم علیه السلام متولد شوند. از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم خبر داده و در این‌باره فرمود:

«آگاه باشید! حرم خدا، مکه است و … همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از درهای هشت‌گانه بهشت به سوی قم گشوده می‌شود. به زودی بانویی از تبار من در قم دفن می‌گردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او، همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد».۱

همچنین در زیارت مخصوص آن‌حضرت که از امام رضاعلیه السلام صادر شده، می‌خوانیم: «یا فاطمه اشفعی لی فیالجنه؛‌ ای فاطمه! برای من در مورد بهشت، شفاعت کن»

در فراز دیگری از زیارت مخصوص آمده است که: «فان لک عندالله شأناً منالشأن؛ پس به درستی که در پیشگاه خداوند، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستی»

جایگا و شأنی که در این فراز به آن اشاره شده، مقامی معنوی و آسمانی است که جز آگاهان به اسرار غیب، آن را به درستی نمی‌شناسند.

انتخاب مکان ویژه برای عبادت

درباره چگونگی عبادت‌های حضرت فاطمه معصومه علیها السلام اطلاع چندانی در دست نیست، اما عبادت و راز و نیازهای حضرت در مدت اقامت در قم، به گونه‌ای بود که عبادتگاه آن‌حضرت را «بیت‌النور» نامیدند و باقی ماندن این مکان از سال ۲۰۱ هجری تا امروز، گواه نورانیت و صفای ممتاز آن‌حضرت در ارتباط با خداست. این مکان اکنون در کنار مدرسه ستیه، در محله میدان میر، قرار گرفته است.

دریافت لقب معصومه از سوی امام رضا(ع)

کریمه اهل‌بیت علیها السلام نمونه کامل زهد، تقوا، عفاف، عبادت و نهایت ارادت و معرفت در حق امام زمان خویش بودند و در معنویت به چنان جایگاهی رسیدند که امام رضاعلیه السلام لقب «معصومه» را به ایشان عطا کردند و پس از رحلت خواهرشان فرمودند:

«من زارالمعصومه بقم کمن زارنی؛۲هر فردی معصومهعلیه السلام را در قم زیارت کند، همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد».

فضیلت زیارت

امام صادق علیه السلام فرمودند: «من زارها وجبت لهالجنه؛۳کسی‌که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد».

امام رضاعلیه السلام هم بارها فرموده‌اند:

«من زارها عارفاً بحقها فلهالجنه؛۴ کسی‌که او را زیارت کند، در حالی که حق او را بشناسد، بهشت برای او است»

امام جوادعلیه السلام نیز فرمودند:

«من زار قبر عمتی بقم فلهالجنه؛۵ کسی‌که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است»

زیارت مأثور

پس از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، به جز حضرت معصومه علیها السلام درباره هیچ‌یک از بانوان اهل‌بیت از ناحیه امامان معصوم علیهم السلام زیارتی وارد نشده است. با آن‌که بسیاری از بدن‌های امام‌زاده‌ها در مناطقی از ایران مدفون شده بود و مردم آن مناطق با حضرت رضاعلیه السلام ارتباط داشتند، اما آن‌حضرت درباره هیچ یک از آن‌ها زیارتی بیان نفرمودند و این «فضیلت» فقط از آن‌ حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است که امام رضاعلیه السلام درباره ایشان «زیارت‌نامه»‌ای پر محتوا را صادر کردند.۶

کرامات حضرت معصومه(س)

کرامت‌های فراوانی از این‌ بانوی بزرگوار و «توسل» به ایشان در تاریخ باقی‌مانده که برای نمونه می‌توان حکیم متأله ملاصدرا- فیلسوف بزرگ عصر صفویه را نام برد که هرگاه در مطالب علمی با مشکلات پیچیده‌ای روبه رو می‌شد، از روستای کهک قم به زیارت حضرت می‌آمد و با توسل به کریمه اهل‌بیت علیهم السلام، مشکلات علمی‌اش را حل می‌کرد.۷

همچنین در طول تاریخ، عموم طبقات مردم، شاهد و ناظر بعضی از کرامات آن‌حضرت بوده و بر آن‌ها گواهی داده‌اند. کرامت‌های بی‌شمار آن‌حضرت باعث شده که کتاب‌های بسیاری به عنایات آن‌حضرت بپردازند؛ به‌طوری که گردآوری همه آن‌ها، نیازمند چندین جلد کتاب است.۸    

کرامات و شفابخشی‌های حضرت معصومه علیها السلام فرقی با کرامات ائمه اطهار علیهم السلام ندارد و همه آن‌ها نشانه بزرگی و عظمت روح این بانوی شایسته و پیوسته به منبع فیض و کرم بی‌پایان خدای فیاض و کریم است.

 

 

منبع: رک: سرخیل، فاطمه، جایگاه معنوی حضرت فاطمه معصومه(س)،مجله  افق حوزه،۲ اسفند ماه ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸

پی نوشت‌ها:

۱٫بحار‌الانوار، ج۵۷، ص‌۲۱۶؛ مجالس‌المومنین، نورالله شوشتری ، ج۱، ص‌۸۳٫

۲٫ریاحین‌الشریعه، ذبیح‌الله محلاتی، ج۵، ص‌۳۵٫

۳٫بحار‌الانوار، ج۴۸، ص‌۳۱۷ و ج۹۹، ص‌۲۶۷؛ عیون‌الاخبار‌الرضاعلیه السلام، ج۲، ص‌۲۹۹٫

۴٫بحار‌الانوار، ج۴۸، ص‌۳۱۷ و ج۹۹، ص‌۲۶۷٫

۵٫بحار‌الانوار، ج۴۸، ص‌۳۱۶ و ج۹۹، ص‌۲۶۶٫

۶٫همان.

۷٫فوائد‌الرضویه، ج۲، ص‌۶۱۸٫

۸٫ بانوی ملکوت، علی کریمی جهرمی؛ حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، محمد محمدی اشتهاردی؛ کرامات معصومیه، علی‌اکبر مهدی‌پور؛ فروغی از کوثر، ‌الیاس محمدبیگی.

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.