خانه / اخبار ویژه عاشورایی / برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند

برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین معرفی شدند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آیین معرفی برگزیدگان دومین جایزه جهانی اربعین در دو بخش عکس و فیلم با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری؛ مشاور مقام معظم رهبری در جهان اسلام، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمود صلاحی؛ رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام دعائی؛ مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، منوچهر متکی؛ معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و محمد حسین هاشمی؛ معاون فرهنگی سازمان فرهنگ در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط قاری ممتاز کشورمان آغاز شد، محمد حسین هاشمی طی سخنانی، ضمن اشاره به برگزاری آیین معرفی از برگزیدگان دومین دوره جایزه جهانی اربعین گفت: گردهمایی عظیم اربعین حسینی، بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان از جهات مختلف است که می‌توان از آن به عنوان افتخار عالم اسلام و جهان تشیع یاد کرد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ افزود: خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نیاز خالصانه جمع زیادی از زائران و دلسوختگان حضرت سیدالشهدا(ع) از بیش از ۵۰ کشور جهان، از صحنه‌های بیاد ماندنی این رویداد عظیم است.

وی اظهار کرد: ثبت و ضبط جلوه‌های ماندگار این گردهمایی با عظمت از نگاه هنرمندان عکاس و فیلمبردار دارای جایگاه ارزنده‌ای است؛ از این‌رو جایزه جهانی اربعین در سال گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طراحی و اجرا شد و اکنون، شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم.

هاشمی ادامه داد: جایزه جهانی اربعین در نظر دارد از هنرمندانی که با این واقعه تاریخی الفتی دینی و معنوی داشته و در ثبت و ضبط این جلوه‌ها از نگاه دوربین مشارکت داشته‌اند، تقدیر و در تبیین و شناخت بهتر این رویداد سهم و نقش مهمی ایفا کند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ به نخستین جایزه جهانی اربعین اشاره و تصریح کرد: سال گذشته که نخستین جایزه جهانی اربعین فقط در بخش عکس برگزار شد، در نوع خود بی‌نظیر ارزیابی شد و از استقبال خوبی هم برخوردار بود. در دور نخست این جایزه هنرمندانی از ۱۵ کشور جهان شرکت کردند و در پایان هم دو نفر از کشورهای عراق و پاکستان، به عنوان نفرات برگزیده، تقدیر شدند.

وی ضمن بیان مطلب فوق، افزود: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین جایزه جهانی اربعین و با عنایت به شور و علاقه بی‌نظیر هنرمندان به واقعه عاشورا و حرکت بی‌نظیر و راهپیمایی اربعین که بُعد جهانی به خود گرفته است، فراخوان دومین جایزه جهانی در دو بخش فیلم و عکس منتشر شد و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به کلیه نمایندگی‌های فرهنگی ارسال و در سایت‌های مختلف فرهنگی هنری و سایت‌های تخصصی، اطلاع‌رسانی شد و از همان زمان هم دبیرخانه جایزه جهانی اربعین، کار جمع‌آوری و کدگذاری آثار را آغاز کرد.

هاشمی ضمن اشاره به استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فیلم و عکس این جشنواره گفت: دومین جایزه اربعین از اولین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فیلم و عکس مواجه شد. به طوریکه آثار رسیده به دبیرخانه در مقایسه با سال گذشته از رشد سه برابری برخوردار بودند و در بخش فیلم نیز هنرمندان فیلمساز با موضوعات گوناگون در بخش‌های مختلف مستند، داستانی و فیلم‌های کوتاه، آثار ارزنده‌ای را به دبیرخانه ارسال کردند تا جایی‌که انتخاب آثار برتر از میان آنها به سختی ممکن بود.

وی از دیگر برنامه‌های این جشنواره در سال‌های آینده را اختصاص جایزه جهانی به سایر رشته‌های هنری برشمرد و گفت: با توجه به استقبال هنرمندان سایر کشورها در نظر داریم تا طی سال‌های آینده در سایر رشته‌های هنری نیز جایزه جهانی برگزار شود که امید است، رضایت خیل مشتاقان فرهنگ عاشورایی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی برای متولیان امر حاصل شود.

هاشمی تأکید کرد: در این زمینه راه‌اندازی دبیرخانه دائمی به منظور ارتباط مستمر با هنرمندان و مشتاقان مکتب اهل بیت(ع) به ویژه فرهنگ عاشورا و اربعین که در حال حاضر به صورت یک رویداد بین‌المللی مطرح است، در دستور کار قرار دارد.

نمایش آثار برگزیده جایزه جهانی اربعین در خارج از کشور

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ افزود: همچنین، در نظر داریم تا آثار برگزیده را در نمایندگی‌های فرهنگی کشورمان در خارج از کشور در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار دهیم تا با فرهنگ عاشورایی از بُعد تصویری، آشنا شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در جایزه جهانی اربعین و تبادل نظر و تجربیات و هچنین به منظور هر چه پربارتر شدن این ظرفیت بی‌نظیر، در نظر داریم در سال‌های آینده و از دور سوم جایزه جهانی اربعین، از داوران خارجی در امر داوری و قضاوت آثار نیز بهره بگیریم.

هاشمی همچنین، گفت: دبیرخانه جایزه جهانی اربعین امسال ۳ هزار و ۲۵۰ عکس و ۵۱ فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی دریافت کرد. هیأت داوران در دو بخش مجزای عکس و فیلم، آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار داد که در نهایت ۶۰ قطعه عکس به نمایشگاه راه یافت و ۶ هنرمند هم شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش فیلم نیز شش اثر لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.

وی در پایان سخنان خود، یادآور شد: در این راستا، تعداد ۱۲ اثر برتر از کشورهای ایران، عراق، افغانستان و سوریه در هر دو بخش فیلم و عکس مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و تندیس و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی، توسط رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر شخصیت‌های فرهنگی و هنری و سفرای کشورهای عراق، پاکستان، سوریه و افغانستان، به صاحبان این آثار اعطا خواهد شد.

پیاده‌روی اربعین حسینی؛ پدیده‌ای ماندگار

ابراهیمی‌ترکمان در سخنان آغازین خود، راهپیمایی اربعین حسینی به سمت کربلا را حادثه عظیم بشری دانست و بر نقش بی بدیل و تأثیر مثمرثمر همایش مردمی در این رویداد بزرگ، تأکید کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه اربعین حسینی فرصتی ویژه برای همه محبان سیدالشهدا(ع) است، اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی، پدیده‌ای بی‌نظیر و ماندگار است؛ حرکت میلیونی مردم از اقصی نقاط جهان، گذشته از شگفتی این صحنه، پیام روشنی به همه جهانیان می‌دهد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: پیاده‌روی اربعین حسینی از جمله فرصت‌های ناب است که همگان با هر نیتی به سمت یک مقصد که امام معصوم(ع) است، در حرکت هستند که همین مسأله ظرفیت خوبی را برای توسعه فرهنگ ولایت ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم امروز، آثار برتر از کشورهای ایران، عراق، افغانستان و سوریه در هر دو بخش فیلم و عکس با اهدای تندیس و لوح تقدیر به همراه جایزه نقدی تقدیر می‌شوند.

در ادامه، نفرات برگزیده بخش عکس این جشنواره به ترتیب، محسن راستانی، فاطمه سعید، سید انور الموسوی، محمد حسین، محمدموسی اکبری، علی دهقان و همچنین، سعید نجاتی، سید حجت التجا، امیر حیدری، محمد الیاسری، نواب محمدی، احمد جان میرزایی به عنوان نفرات برگزیده بخش فیلم، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

از دیگر برنامه‌های این مراسم می‌توان به پخش بیانات مقام معظم رهبری، قرائت بیانیه هیات داوران دومین جایزه جهانی اربعین، پخش فیلم‌های برگزیده دومین جایزه جهانی اربعین و فیلم کوتاه مروری بر نخستین دوره این جشنواره، تقدیر از منتخبین راه یافته به بخش نماشگاه عکس، داوران و همچنین اباصلت بیات از عکاسان دفاع مقدس و محمد رضا پاکروان اشاره کرد.

در پایان این مراسم نمایشگاه عکس دومین «جایزه جهانی اربعین»، که شامل ۶۰ عکس از کشورهای عراق، پاکستان، لبنان، سوریه، ایران و الجزایر است، نیز افتتاح شد.

حجت الاسلام میثم امرودی؛ مشاور شهردار و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمد مجید الشیخ سفیر عراق در تهران، عدنان محمود سفیر سوریه در تهران، محمدافسر ره‌بین؛ رایزن فرهنگی افغانستان در تهران، قهرمان سلیمانی؛ معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در این مراسم حضور داشتند.

منبع:http://hajj.ir

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.