خانه / همراهان عاشورایی / سید علی موسوی گرمارودی

سید علی موسوی گرمارودی

سید علی موسوی گرمارودی فرزند محمد علی درسال۱۳۲۰ه.ش در قم متولد شد.پدرش از عالمان دین بود.او تحصیلات خود را تا دوره‌ی متوسطه در قم گذراند. هفده ساله بود که به اتفاق پدرش به مشهد عزیمت نمود و به تحصیل علوم عربی و ادبی پرداخت و پس از چهار سال به قم بازگشت و به فعالیت سیاسی پرداخت. بعد از واقعه پانزدهم خرداد به تهران رفت و به عنوان مدرس در د‌بیرستان علوی به تدریس مشغول شد و در طی این مدت توانست علاوه بر دیپلم ریاضی که داشت، دیپلم ادبی خود را کسب کند.در سال۱۳۴۵به دانشکده حقوق راه یافت و به اخذ درجه لیسانس نائل آمد.در سال۴۸ نخستین دفتر شعر خود را به نام “عبور” انتشار داد و در طی همین ایام بود که با دکتر شریعتی و جلال آل احمد آشنا شد.
در سال ۱۳۵۲توسط ساواک دستگیر و بعد از طی چهار سال محکومیت از زندان آزاد شد و بعد از آزادی از زندان دو مجموعه از اشعار وی به نام‌های”سرود رگبار” و “در سایه سار نخل ولایت” را منتشر نمود.
کانون فرهنگی نهضت اسلامی را به اتفاق خانم «طاهره صفارزاده» راه‌اندازی کرد و به عنوان دبیر اول این کانون انتخاب شد.در این رابطه با جمعی از مبارزین و فعالان سیاسی از جمله میرحسین موسوی،زهرا رهنورد،شهید دکتر باهنر،دکتر توسلی و دکتر شریعتمداری در صف واحد همکاری داشت.
بعد از پیروزی انقلاب به مدت یک‌سال مجله گلچرخ که ضمیمه‌ی ادبی روزنامه‌ی اطلاعات بود را اداره نمود.
گرمارودی دوره‌ی دکترای ادبیات را نیز گذراند و شرح زندگی و دیوان «ادیب‌الممالک فراهانی» به عنوان رساله‌ی دکتری وی پذیرفته گردید. او در سرودن انواع شعر توانایی دارد اما طبعش بیشتر به سرودن شعر نو متمایل است و از میان قالب‌های شعری، در شعر آزاد بی‌وزن اما متوازن استادتر و هنرآورتر است و در قالب‌های کلاسیک در قصیده دستی تواناتر دارد.
گرمارودی در شعر زبانی مستقل و مختص به خود دارد. ترکیبات و تعمیرات و وصف‌های او از حالات و احوال درونی و اعتقادی انسان، و اوصاف و تعابیر او از طبیعت،از توانایی و آگاهی او بر ادب و شعر قدیم و جدید حکایت دارد.گرمارودی از پیشتازان شعر مذهبی قبل از انقلاب است.اشعار او با درون‌مایه‌ی مذهبی در شعر نو درخشان و کم‌نظیر است و می‌توان او را نام‌آورترین شاعر معاصر در زمینه‌ی خلق اشعار دینی محسوب نمود به‌ویژه دو شعر”خط خون” او در رثای سالار شهیدان و “در سایه سار نخل ولایت” که در منقبت و مرثیت حضرت علی(ع)سروده است در اوج و قله‌ی رفیعی قرار دارد که در شعر نو سابقه‌ای بر این درخشانی یافت نمی‌شود.این دو شعر کم نظیر هم قوت قریحه و هم صلابت ایمانی و غیرت دینی شاعر را نشان می‌دهد.
آثار: مجموعه‌های منظوم دکتر گرمارودی عبارتند از “عبور”، “سرود رگبار”،”فصل مردان سرخ”، “در سایه سار نخل ولایت”، “خط خون”، “چمن لاله”، “تانا کجا”، “باران اخم” و “گزینه اشعار”.آثار منثور او عبارتند از”در مسلخ عشق”، “با تاریخ”، “شرح زندگی بافقی”، “شرح و تلخیص شاهنامه”، “جوشش و کوشش در شعر حافظ”، “بررسی ادبیات معاصر”.

منبع:دانشنامه شعر عاشورایی/ به کوشش:مرضیه محمدزاده

telegram

همچنین ببینید

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، فرزند خدابنده از شاعران برخاسته از درون انقلاب اسلامی است که با انقلاب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.