خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / سید عبدالرزاق موسوی المقرم

سید عبدالرزاق موسوی المقرم

تحصیلات

«سید عبدالرزاق موسوی المقرم»، در سال ۱۳۱۶(ه.ق) به دنیا آمد. او در طول ۷۵ سال عمر پر برکتش به افتخار شاگردی شخصیت های بزرگی چون آیت الله سید محسن حکیم، علامه محمدرضا کاشف الغطا، آیت الله ضیاءالدین عراقی، آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نائینی و آیت الله خویی، نائل آمد؛ اما آن گومه که خود می گوید بیش از هر کسی تحت تأثیر شخصیت علامه شیخ محمدجواد بلاغی قرار گرفت.مرحوم عبدالرزاق مقرم، در چندین حوزه به پژوهش و تحقیق پرداخته است؛ به عنوان نمونه بخشی از پژوهش های او در حوزه ی فقه صورت گرفته و آثار ارزشمندی در این زمینه از وی بر جا مانده است که برخی از آن ها عبارتند از:«حاشیه ای بر مکاسب شیخ مرتضی انصاری»، «حاشیه ای بر کفایه ی آخوند»، «دراسات فی الفقه و التاریخ»، «المحاضرات فی الفقه» و چندین حاشیه ی دیگر.

آثار

بخش قابل توجهی از آثار وی در حوزه ی تاریخ است که موارد زیر از آن جمله اند: شخصیت و قیام زید، حضرت مسلم بن عقیل(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، مختار، امام حسن(ع)، حضرت سکینه(س)، امام زین العابدین(ع)، حضرت صدیقه ی طاهره فاطمه ی زهرا(س)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، قمر بنی هاشم، حضرت اباالفضل العباس(ع) و مقتل امام حسین(ع).

مرحوم مقرم در آثار تاریخی خود به ویژه تاریخ های مربوط به عاشورا، نکته های تازه و نویی را مطرح می کند که حاصل اجتهاد تاریخی او است؛ به عنوان مثال اعتقاد دارد که حضرت ام البنین پیش از حادثه ی کربلا از دنیا رفته بود و بنابراین آن چه درباره ی مرثیه سرایی او در بقیع گفته می شود صحت ندارد(این نظر، خاص مرحوم مقرم است). یا این که اعتقاد دارد فقط حضرت زینب(س) در کربلا حضور داشته اند و حضرت ام کلثوم در کربلا نبوده است. درباره ی حضرت علی اکبر(ع)، اثبات می کند که آن حضرت، فرزند و ذریه داشته و همچنین از امام سجاد(ع) بزرگتر بوده است.

به طور کلی از این نویسنده ی بزرگ حداقل ۴۳ اثر ارزشمند بر جای مانده که یکی از مهمترین آثار وی مقتل الحسین است.

عبدالرزاق موسوی المقرم، پس از عمری تلاش و مجاهدت در عرصه های گوناگون علمی، فقهی و تاریخی در ۱۷ محرم سال ۱۳۹۱(ه.ق) در گذشت و به خاک سپرده شد.

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.