خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / سید على حسینى خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامی

سید على حسینى خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامی

سید على حسینى خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامی

در روز ۲۴ تیرماه ۱۳۱۸ برابر با ۲۸ صفر ۱۳۵۸ قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. ایشان دومین پسر خانواده هستند. نام پدر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینی خامنه اى.
رهبر بزرگوار در ضمن بیان نخستین خاطره هاى زندگى خود از وضع و حال زندگى خانواده شان چنین مى گویند:
«پدرم روحانى معروفى بود، امّا خیلى پارسا و گوشه گیر… زندگى ما به سختى مى گذشت. من یادم هست شب هایى اتفاق مى افتاد که در منزل ما شام نبود! مادرم با زحمت براى ما شام تهیّه مى کرد و… آن شام هم نان و کشمش بود.»
از چهار سالگى به همراه برادر بزرگش سید محمد به مکتب سپرده شد تا الفبا و قرآن را یاد بگیرند. سپس، دو برادر را در مدرسه تازه
تأسیس اسلامى «دارالتعّلیم دیانتى» ثبت نام کردند و این دو دوران
تحصیلات ابتدایی را در آن مدرسه گذراندند.
سپس از مدرسه جدید وارد حوزه علمیه شد و نزد پدر و دیگر اساتید وقت ادبیات و مقدمات را خواند. دروس سطح فقه و اصول را خواند و دوره مقدمات و سطح را بطور کم سابقه و شگفت انگیزى در پنچ سال و نیم به اتمام رساند. از هیجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمى میلانى شروع کرده بودند. در سال ۱۳۳۶ به قصد زیارت عتبات عالیات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندیدند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّتى ایشان به مشهد باز گشتند.آیت الله خامنه اى از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۳ در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى و علـّامه طباطبائى استفاده کردند. در سال ۱۳۴۳، از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است. ایشان در این مـورد مى گویند: «به مشهد رفتم و خداى متعال توفیقات زیادى به ما داد. به هر حال به دنبال کار و وظیفه خود رفتم. اگر بنده در زندگى توفیقى داشتم، اعتقادم این است که ناشى از همان بّرى «نیکى» است که به پدر، بلکه به پدر و مادر انجام داده ام».

همراه با نهضت امام خمینى (قدس سره) :

آیت الله خامنه اى از سال ۱۳۴۱ که در قم حضور داشتند و حرکت انقلابى و اعتراض آمیز امام خمینى علیه سیاستهاى ضد اسلامى و آمریکا پسند محمدرضا شاه پهلوى، آغاز شد، وارد میدان مبارزات سیاسى شدند و شانزده سال تمام با وجود شکنجه ها و تعبیدها و زندان ها مبارزه کردند. ایشان در طی سال های ۴۲ تا ۵۳ ، ۶ مرتبه بازداشت شدند و توسط ساواک مورد شکنجه و توهین فراوان قرار گرفتند.ایشان در اواخر سال ۱۳۵۶، دستگیر و براى مدّت سه سال به ایرانشهر تبعید شدند.درآستانه پیروزى انقلاب اسلامى، «شوراى انقلاب اسلامى» از سوى امام خمینى در ایران تشکیل گردید، آیت الله خامنه اى نیز به فرمان امام به عضویت این شورا درآمد.

عاشورا از دیدگاه رهبر انقلاب :
مقام معظم رهبری دررابطه با رمز زنده ماندن واقعه عاشورا می فرمایند: اگر زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) درطول آن روزهای اسارت چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهای بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس درطول سال های متمادی که این بزرگواران زنده ماندند مجاهدات و تبیین و افشاگری نکرده بودند و حقیقت فلسفه عاشورا و هدف حسین بن علی وظلم دشمن را بیان نمی کردند، واقعه عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقی نمی ماند.

برخی آثار برگرفته از بیانات رهبری

عنوان:
عبرتهای عاشورا
گردآورنده: سید مهدی شمس الدین
ناشر: مؤسسه توسعه‌ی فرهنگ قرآنی
سال نشر : ۱۳۷۹


عنوان:
نغمه‌ی عاشقی (روضه های مقام معظم رهبری)
تدوین و تحقیق: محمد رحمتی شهرضا
ناشر: انتشارات کریمه‌ی اهل بیت (ع)
سال نشر: ۱۳۸۲


عنوان:
اشک باید رازدار باشد
توصیه های رهبر معظم انقلاب به عزاداران
تدوین: سید مرتضی مفید نژاد
ناشر: مرکز نشر انقلاب اسلامی
سال نشر: ۱۳۸۶


عنوان: امانتداران عاشورا
در بیانات رهبر معظم انقلاب
ناشر: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت
سال نشر: ۱۳۸۵

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.