خانه / همراهان عاشورایی / خسرو احتشامی

خسرو احتشامی

خسرو احتشامی هونه گانی فرزند علی محمد در سال ۱۳۲۵ هـ.ش  در هونه‌گان از روستاهای سمیرم سفلی در خانواده اهل فرهنگ و ادب چشم به جهان گشود. تحصیلات  ابتدایی را در زادگاهش و متوسطه را در اصفهان گذراند وی بخشی از تحصیلات خود را در کشور هندوستان و مابقی را در شهرستان اصفهان در مقطع کارشناسی در رشته تاریخ به اتمام رساند.
احتشامی سرودن شعر را از دوران دبیرستان شروع نمود و تحت تأثیر آموزش های پدر بزرگ مادری خود که فردی شاعر و هنرمند بود نخستین جوانه های اشتیاق به شعر در وجودش شکوفا شد.
بیشتر همّ این غزلسرای فرهیخته مصروف شناخت شعر، پژوهش هنری و تحقیق ادبی گردیده است. علاوه بر غزلیاتی که در جُنگ های معاصر به چاپ رسیده مقالات پراکنده ای هم در مطبوعات کشور از وی نشر یافته‌است.
از خسرو احتشامی تاکنون کتاب های زیر چاپ و منتشر شده است:
« در کوچه باغ زلف‌ »، « اصفهان در شعر صائب »، « امشب صدای تیشه»، که در آمدی است بر خسرو و شیرین نظامی ، « باغ‌های چوبی»، جمال شناسی پنجره های ایرانی ،« افسانه اصفهان آبی »، که مثنوی بلندی است که به همراه یک آلبوم از معاریف بزرگ اصفهان چاپ شده است .« غزل بانو» سرگذشت تغزل در تاریخ ادبیات ایران.
خسرو احتشامی دو کتاب در دست چاپ دارد: « شکوه علوی در تغزل صفوی »، که ۱۴ قصیده از شاعران نامدار دوره صفوی درباره حضرت مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین می‌باشد و دیگر« غزل مردان اصفهان»، که غزلیات ۵۳ نفر از شاعران اصفهان از قرن ششم تا زمان حاضر جمع‌آوری شده است.
احتشامی از شاعران غزلسرا محسوب می شود که گاهی قصیده نیز می گوید و در کنار آن در شعر نو طبع آزمایی نموده که مجموعه ای از اشعار نو نیز در دست چاپ دارد.
خسرو احتشامی هم اکنون به عنوان مدرس در دانشگاه شیخ بهایی اصفهان مشغول تدریس است.

منبع: کتاب دانشنامه‌ی شعر عاشورایی
مؤلف: مرضیه محمدزاده

telegram

همچنین ببینید

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، فرزند خدابنده از شاعران برخاسته از درون انقلاب اسلامی است که با انقلاب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.