خانه / با کاروان حسینی / پانزدهم ذی حجه: منازل ۷ تا ۱۰

پانزدهم ذی حجه: منازل ۷ تا ۱۰

منزل هفتم

نام منزل: عیون (فرودگاه زوّار بصره )

وجه تسمیه: عیون جمع عین و به معنی چشمه‌هاست فراوانی چشمه آبگاه در این ناحیه باعث شده بود که این سرزمین را “عیون” بنامند.

زمان ورود: احتمالاً سه شنبه پانزدهم ذی‌الحجه معادل ۲۵شهریور ۵۹شمسی

مدت توقف: احتمالاً امام تنها از کنار آن گذشته است و درنگ بسیار کوتاهی داشته است.

فاصله: عیون، بخشی از منطقه‌ی وسیع بطن‌الرّمّه است.

مقصد بعد: منطقه و آبگاه غَمَره.

ویژگی ها و امکانات

۱-نسبتا ًمسطح بوده است.

۲-حوض‌ها و گودال‌های آب فراوان داشته است.  این حوض‌ها از چشمه‌های فراوان سرشار می‌شدند.

۳-درختان، به ویژه نخل‌های فراوان داشته است.

رویدادها:

 ۱- ملاقات امام با عبدالله‌بن‌مطیع‌عدوی را به این منزل نسبت داده‌اند. او مشغول حفر چاه بود و از امام خواست که برای تیمُّن و تبرّک و جوشش آب از چاه کمکش کند و امام با کرامت فراوان باعث جوشش چاه او شد.

عبدالله‌ابن‌مطیع نگرانی خود از حرکت امام و پیمان شکنی مردم کوفه بیان داشت.

ملاقات با عبدالله‌مطیع را در منزل حاجز و بستان ابن‌معمَر نیز ذکر کرده‌اند.

۲- امام با مسافران و رهگذران سخنانی کوتاه داشته است.[۱]

منزل هشتم

نام منزل: منزل غَمرَه

وجه تسمیه:

چندین معنا برای غمرَه گفته‌اند:

  • انبوه مردم چون کاروان‌های فراوانی در اینجا توقف می‌کردند.
  • آب بسیار و گرداب‌زاست. آب فراوان را غَمره گویند.
  • ازدحام و فراوانی اشیا و کالاست.
  • غمره به معنی شدَت سختی است. مشکلات راه تا رسیدن به این منزل فراوان بوده است.

زمان ورود: سه شنبه پانزدهم ذی‌الحجه معادل ۲۵ شهریور ماه

مدت توقف: درنگ کوتاه و پس از آبگیری از این منطقه حرکت کرده‌اند.

فاصله: این منطقه جزء بطن‌الرَمه است باید حدود ۱۰۰ کیلو مترتا مکَه فاصله داشته باشد.

مقصد بعد: آبگاه رُهیمه(رحیمه). مسعودی در الوفاء: ج ۲، ص ۲۲۶(رحیمه )آورده است.

ویژگی­ها و امکانات:

 ۱-آب فراوان همراه با گرداب

۲-حوضچه‌های چند گانه

۳-درختان و فراوانی نعمت

رویدادها

  • امام به روشنگری پرداخت.
  • همچون منزلگاه‌های دیگر با طرح فرجام راه‌ به ‌نوعی‌پالایش ‌وآزمون پرداخت تا هراس‌زدگان و دل باختگان دنیا رها کنند و بروند.[۲]
  • کسب اطلاعات از راه و پرسش از مسافران درباره‌ی کوفه.

منزل نهم

نام منزل: رُهَیمه(رحیمه)

وجه تسمیه: رهیمه مضغَر؛ رهیمه به معنی باران اندک و نرم مداوم.

زمان ورود: احتمالاً حدود پانزدهم ذی‌الحجه امام و کاروان وی دراین محل بوده‌اند.

مدت توقف: کوتاه‌ و اندک

فاصله: درمعجم البلدان، رهیمه چشمه‌ای است که از سرزمین خفیه در قسمت غربی قطیفه سه میل (حدود ۱۳۸کیلومتر) فاصله دارد.

مقصد بعد: منزل حاجر (حاجز)

ویژگی ها و امکانات:

  • منطقه آباد بوده است.
  • به کوفه نزدیک بوده است.
  • با کوه فاصله‌ی اندکی داشته است.

رویدادها

  • دیدار با ابوهریره اسدی یا اباهرم، اباهرم علت خروج امام را پرسید و امام تهدید به قتل بنی‌امیه و دعوت مردم و سرنوشت ننگ بار پیمان شکنان را گوشزد کرد.
  • امام به هتاکی و حرمت شکنی بنی‌امیه اشاره کرد.
  • از این محل آبگیری مجدَد شد.[۳]

منزل دهم

نام منزل: حاجر(حاجز)

وجه تسمیه: حاجر به معنای نگهدارنده آب است وجایی که آب در آن جمع شود. شبیه درّه بوده است.

زمان ورود: ۱۵ ذی الحجّه یک هفته پس از حرکت مکّه.

مدت توقف: درنگ چند ساعتی

فاصله: فرودگاه حَجاج بوده است راه بصره و کوفه در مسیر مدینه در این محل یکی می‌شد.

مقصد بعد: خُزیمیّه

ویژگی ها و امکانات:

  • فرودگاه حَجاج و جزئی از بطن‌الرمّه بود.
  • آب چند مسیل در این نقطه به هم می‌رسید.
  • مقداری درخت در منطقه بوده است.
  • مانند درّه بوده است.

رویدادها

  • امام، نامه‌ی مسلم‌بن‌عقیل را در این منطقه دریافت کرد. نامه را قیس‌بن‌مسهّر‌صیداوی رسانده بود. مسلم‌بن‌عقیل آمادگی و پذیرش مردم کوفه را نوشته بود. امام پاسخ نامه را نوشت و به قیس‌بن‌مسهّرصیداوی سپرد تا به کوفه برساند. مخاطبان نامه بزرگانی چون سلیمان‌بن‌صرد، مسَیب‌بن‌نجبه، رفاعَه‌بن‌شداد وعبدالله‌بن‌وال بودند.
  • برخی نوشته‌اند پیک و نامه‌رسان اباعبدالله به کوفه عبدالله‌بن‌یقطر بوده است.
  • برخی دریافت خبر شهادت مسلم و هانی را در این منزل دانسته‌اند که اندکی بعید به نظر می‌رسد.

دیدار دوّم عبدالله‌مطیع با امام نیز به این منزل نسبت داده شده است.[۴]

 

[۱] . تاریخ طبری: ترجمه ابوالقاسم پاینده: ج۷، صص۲۹۸۲-۲۹۸۳٫

[۲] . انصارالحسین: ص۱۰۳، خطب الامام الحسین: ج۱، ص۱۳۲٫

[۳] . مقتل الحسین مقرّم: صص۲۱۸-۲۱۹، المنتخب: ج۲، صص۳۸۹-۳۹۰٫

[۴] . سلحشوران طف: ص۴۳، اخبارالطّوال: ص۲۴۵، تاریخ طبری: ج۵، صص۳۹۴-۳۹۵٫

telegram

همچنین ببینید

با کاروان حسینی، یکم صفر سال ۶۱ هجری،ورود کاوران اسرا به شهر دمشق

با کاروان حسینی یکم صفر سال ۶۱ هجری ورود کاوران اسرا به شهر دمشق چند ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.