خانه / با کاروان حسینی / با کاروان حسینی، یکم صفر سال ۶۱ هجری،ورود کاوران اسرا به شهر دمشق

با کاروان حسینی، یکم صفر سال ۶۱ هجری،ورود کاوران اسرا به شهر دمشق

با کاروان حسینی

یکم صفر سال ۶۱ هجری

ورود کاوران اسرا به شهر دمشق

چند نکته  از ورود کاروان به شهر دمشق:

  • زمان ورود را اول صفر سال ۶۱ نوشته اند: این نظر قدیمی ترین نظر است(ابوریحان بیرونی )
  • نوشته اند سه روز و برخی سه ساعت آنان را در کنار دروازه ی شهر نگاه داشتند تا شهر را بیارایند.
  • هنگام ورود هزاران نفر به تماشا آمده بودند. اسیران را در حالی وارد کردند که ریسمان بر بازو و گردنشان بسته بود و ابزار موسیقی مانند دف، سنج، طبل، چنگ، تنبور و … بکار گرفته بودند، زنان می رقصیدند و مردان لباس فاخر پوشیده بودند. آن روز در شام جشن اعلام شده بود.
  • اسرا را از شلوغ ترین منطقه ی شام به نام باب الساعات وارد دمشق کردند. باب الساعات دورترین فاصله را تا دارالاماره ی یزید داشت.
  • حضرت ام کلثوم از شمر درخواست کرد از دری که جمعیت کمتر است وارد شوند که شمر نپذیرفت و همچنین در خواست کرد سرها را دور کند تا مردم به زنان و اسیران کمتر نگاه کنند و نگاه ها متوجه سرها شود.
  • در زادحام جمعیت و موج و هیاهو و شادی، و گریه ی اهل بیت، شخصی به نام ابراهیم بن طلحه بن عبیدالله خود را به شتر امام سجاد(ع) نزدیک کرد. امام در غل و زنجیر بود و در محمل نشسته. ابراهیم که کینه های دیرینه داشت و هنوز جای زخم های جمل بر بدنش پیدا بود با صدای بلند به امام گفت: آخر چه کسی مغلوب شد؟ (پیروز کیست؟) ابراهیم در وقت طرح سؤال صورتش را پوشانده بود. امام با آرامش و طمأنینه پاسخی دندان شکن به او داد و فرمود: هر گاه خواستی بدانی چه کسی مغلوب شد، وقت نماز گوش به اذان و اقامه بسپار و ببین نام و یاد چه کسی ببلند است. او جدّ من محمّدمصطفی است و فرزندان او همیشه پیروز و سربلندند.

 

منبع: آیینه در کربلاست، دکتر محمدرضا سنگری، ۶۴۴-۶۳۴

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.