خانه / چهره ها در منابع / شهربانو همسر امام علیه السّلام

شهربانو همسر امام علیه السّلام

تبار و نژاد:
حضرت شهربانو(س) دختر یزدجرد بن شهریار ملک فارس آخرین پادشاه ساسانیان می باشد. او در شهر مَرو دیده به جهان گشود و تا آغاز سنین جوانی در کنار خانواده اش در ایران به سر می برد.

ویژگی و فضایل:
حضرت شهربانو(س) مزیت ویژه ای نسبت به دیگر مادران ائمه اطهار(ع) دارد که حتی می توان چنین ویژگی هایی را در نرجس خاتون(س) مادر امام زمان(عج) نیز یافت و آن ویژگی این است که این بانو دور از اسلام و در خانواده ای اشرافی زندگی کرده که زمینه هر گونه فساد و بی بند و باری برایش فراهم بوده است ولی با این اوصاف،عفت و پاکدامنی خود را حفظ کرده است تا آنجا که لیاقت همسری سید جوان اهل بهشت و مادری چهارمین اختر آسمان امامت و ولایت را پیدا می کند که این امتیاز مادری امام سجاد(ع) از همسری امام حسین(ع) بالاتر است.

نحوه وفات:
درباره وفات حضرت شهربانو(س) دو قول معروف و مشهور وجود دارد، بین علماء و مورخین معروف است که حضرت شهربانو(س) به هنگام تولد امام سجاد(ع) در مدینه از دنیا رفته و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شده است. اما آنچه بین مردم معروف و مشهور است و تنها کتاب «ذکره الخواتین» بر آن دلالت دارد،این است که حضرت شهربانو(س) در روز عاشورا در کربلا بوده و امام حسین(ع) به او سفارش کرده است که بعد از شهادت من و برگشتن ذوالجناح به خیمه گاه،بر او سوار شو تا تو را به جایی که مقدر شده است برساند.
 
برخی از منابع در باب این شخصیت:
 
 
نام کتاب:

عروس‌آل‌ رسول(ص)         

مؤلف: حسین حلوائیان                    
ناشر وسال نشر:حسنین ۱۳۸۵       
 
 
نام کتاب:

ریاحین الشریعه                

مؤلف: ذبیح‌الله‌ محلاتی                       
ناشر و سال نشر: دارالکتب‌الاسلامیه ۱۳۸۵

 
نام کتاب:

زنان عاشورایی

مؤلف: زهرا یزدان پناه‌
ناشر وسال نشر: هلال ۱۳۸۵

telegram

همچنین ببینید

خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع)

نام کتاب: خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع) مؤلف: سید محمد حسینی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.