ترجمه مقاتل الطالبین

موضوع: فرزندان عبد المطلب

نام کتاب: ترجمه مقاتل الطالبیین    
مؤلف: ابوالفرج اصفهانی    
مترجم: سید هاشم رسولی محلاتی
مشخصات نشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی- تهران-۱۳۸۰   
تعداد صفحات: ۶۶۵ 

این کتاب سر گذشت کشته شدگان خاندان بنی هاشم و آل ابی طالب را بیان می کند نام دیگر این کتاب «مقاتل آل ابی طالب» است که به مقتل ۲۱۶ شهید از بنی هاشم اشاره دارد. ۲۲ نفر از این شهدا، شهدای کربلا می باشند که عبارتند از حضرت اباعبدالله علیه‌السلام، فرزندان و برادرانش، فرزندان عقیل و فرزندان مسلم.

ذکرعدد ۲۲ در مورد شهدای بنی هاشم(درکربلا) از محاسن این اثر می‌باشد چرا که در عمده‌ی مقاتل تعداد این شهدا ۱۸ نفر آورده شده است. از جمله اشکالات کتاب در این بخش گسستگی و پراکندگی در بیان مطالب است چرا که گاه بخشی از زندگی حضرت را مطرح نموده، مطلب را ناتمام رها کرده به سراغ شخص دیگری می رود و دوباره به موضوع باز می گردد و همچنین این که ولادت امام(ع) را در روز پنجم ماه شعبان می داند.در حالی که قول قریب به واقع سوم شعبان می باشد.
این اثر دارای محاسن فراوانی نیز می باشد که برخی از آن ها شامل آوردن سلسله روات برای هر روایت، در حالی که بسیاری از منابع از این خصوصیت بی بهره اند. به طور کلی مطالب مطرح شده در مقاتل الطالبیین ازآن جهت که شناسنامه دارند فوق العاده ارزشمند هستند.کتاب مقاتل الطالبیین با عنوان فرزندان ابوطالب، توسط جواد فاضل و همچنین جناب آقای رسول محلاتی به فارسی ترجمه شده است.
telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...

یک دیدگاه

  1. سلام
    به وبلاگ معرفی آیت الله جانبازگمنام خوزستانی هم سری بزنید
    مقدمتان گلباران
    http://gazorga.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.