ابو مخنف

قلم و دوات

مختصری از زندگی ابو مخنف

ابومخنف کنیه ی «لوط بن یحیی» است که از اصحاب امیرالمؤمنین(ع) است به همراه دو تن از برادران خود در خدمت امیرالمؤمنین(ع) بودند که برادران او در رکاب حضرت به شهادت رسیدند. ابومخنف در دوران کودکی محضر امیرالمؤمنین(ع) را درک نمود و از شاگردان شاخص امام صادق(ع) بود. تقریباً تمام کسانی که زندگی او را تحلیل نموده اند، اتفاق نظر دارند که ایشان از شاگردان امام صادق(ع) است. عده ای گفته اند با توجه به محل زندگی ابومخنف(کوفه) و محل اقامت امام صادق(ع) (مدینه) می توان به این نتیجه رسید که در سفر کوتاه امام صادق(ع) به کوفه، ایشان شبانه روز از محضر حضرت استفاده نموده اند و گروهی براین باورند که لوط بن یحیی به مدینه سفر کرده و مدت زیادی در محضر امام صادق(ع) شاگردی نموده است. در مورد شیعه بودن او تقریباً اتفاق نظر وجود دارد. کسانی که به تشیع او اشاره کرده اند عبارتند از:
۱- ابن شهر آشوب ۲- علامه بحرالعلوم ۳-شیخ آقا بزرگ طهرانی در کتاب گرانسنگ«الذریعه» ۴- علامه مامقانی ۵- حضرت آیه الله خویی و …

از ویژگی های بارز ابومخنف این است که استناد به کلام او( بنا به نقل بزرگان حدیث) بدون وجود زنجیره ی روایی کافی است و حدیثی که از زبان ایشان نقل شده باشد ولو سلسله ی راویان هم مطرح نشده باشد، از ایشان پذیرفته شده است. ابومخنف در جوانی محضر امام حسن مجتبی(ع) و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را درک و از ایشان روایاتی نقل نموده است.

آثار

حدود چهل کتاب به ایشان نسبت داده اند. مهمترین کتاب ابی مخنف، کتاب مقتل الحسین(ع) است که بعدها به مقتل ابی مخنف معروف گردید.

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.