ابن اثیر

مرحوم «ابوالحسن علی بن ابوالکرم محمد بن عبدالکریم بن عبدالله شیبانی» معروف به «ابن اثیر» ملقب به عزالدین بن ابن اثیر» نویسنده کتاب الکامل فی التاریخ در چهارم جمادی الاول سال(۵۵۵ه.ق) در موصل عراق به دنیا آمد و در سال (۶۳۰ یا ۶۳۲ه.ق) وفات یافت و در زادگاهش موصل به خاک سپرده شد.
ایشان انسانی مورخ، ادیب، محدث و اهل سفر بود و بخشی از زندگی خود را به سفر گذراند. و به شهرهایی از جمله شام، دمشق و حلب سفر و از محضر دانشمندان بزرگ آن دیار استفاده و بهره گیری کرد.
در مورد اینکه تحصیلات اولیه را در کجا گذرانده است، اطلاعات زیادی در دست نیست ولی به نظر می رسد که درس های آغاز زندگی را از پدرش که فردی دانشمند بوده، آموخته است.
ابن اثیر نام هشت تن از استادان شاخص خود را در کتاب الکامل فی التاریخ ذکر نموده که این هم نوعی قدرشناسی از مقام استاد است.
ایشان دو برادر داشت که آن ها نیز مهندس، شاعر و نویسنده بودند.
در مقام و منزلت ابن اثیر همین بس که « ابن جوزی» از شخصیت های بزرگ و مهم خود را شاگرد او می داند و شاگردی این اثیر را از افتخارات زندگی خود بر می شمارد.
ویژگی های شخصیتی نویسنده
«ابن خلکان» از شخصیت های بزرگ چهار خصوصیت برجسته «ابن اثیر» را این گونه بیان نموده است:
۱)داشتن حافظه ای شگفت و شگرف؛ به گونه ای که حافظه اش سرشار از روایت بود و حدود ده هزار روایت در حافظه داشت و می توانست ان ها را به راحتی و پی در پی بخواند.
۲)تاریخ را به طور کامل می دانست.یعنی؛ به هر تاریخی اشاره می کرد سال وقوع آن را می دانست. حتی ریز وقایع را هم بیان می کرد.
۳)نسب شناس بود: انسان عرب را به خوبی می دانست.
۴)به اخبار عرب واقف بود. مخصوصاً تاریخ عرب را به خوبی و درستی می دانست.
ابن اثیر انسانی پایبند به اصول، دارای احساسات و عواطف بسیار و آدمی اخلاقی بود که هیچ گاه به ناحق به کسی نسبتی را چه مثبت و چه منفی نمی داد.
آثار نویسنده علاوه بر کتاب الکامل فی التاریخ به شرح ذیل هستند:
۱)اللباب فی تهذیب الانساب: این کتاب بازنویسی «الانساب» اثر «عبدالکریم سمعانی» است. ابن اثیر با تبتعات و مطالعات دقیق تاریخی اشتباهات شخصیت بزرگی مثل عبدالکریم سمعانی در کتاب «الانساب» را مشخص کرده است.
۲)اُسدُالغابَه فی معرفه الصحابه: که به معرفی صحابه پرداخته است. دارای ۷۵۰۰ زندگی نامه است. کتابی است ارزشمند و در آن به بسیاری از چهره های بزرگ و صحابه اشاره کرده است و اشتباهات بسیاری از نویسندگان بزرگ مانند «ابن مُلده»، «ابوحنین»، «عبدالبر» و «ابوموسی» را اصلاح کرده است.
۳)التاریخ الباهر فی الدوله الأتابکیه: این اثر در مورد دولت اتابکی می باشد و در آن به حکومت ۱۳۰ ساله و زندگی خاندان عماد الدین زندی پرداخته و در این کتاب از اثر ابن عساکر یعنی؛«تاریخ دمشق» استفاده نموده است.

منبع: کتاب عاشورانگاران ۳ تألیف دکتر محمدرضا سنگری

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.