بطل علقمی

یکی از ویژگی‌ها و صفاتی که برای حضرت عباس(ع) گفته شده، «بطل» است. چندین کتاب با نام بطل علقمی نگاشته شده است. اما بطل به چه معناست؟

کلمه‌ی بطل در فرهنگ فارسی معادل کلمه‌ی قهرمان است و برخی هم بطل علقمی را به قهرمان علقمه یا سردار کربلا ترجمه کرده‌اند؛ امّا هیچ کدام از این واژه‌ها معنای واقعی بطل را نمی‌رساند.

در اصطلاح به کسی که هرگاه به جایی وارد شود موج ایجاد می‌کند، بطل گفته می‌شود.

مردم در مواجهه با امواج زندگی برخوردهای مختلفی دارند. برخی چنان هستند که با موج همراه می‌شوند و یا اسیر امواج می گردند اما عده ای هستند که خود سازنده‌ی موج هستند و هر جا وارد شوند بر روی محیط تاثیر میگذارند ؛ این افراد اگر در مجلسی وارد شوند که شرایط گناه فراهم است،حاضرین احساس می کنند دیگر نمی‌شود گناه کرد، کسانی که وجودشان آغازگر خوبی است و موجی از حرکت و تکاپو ایجاد می‌کنند. اینان هنرمندان بزرگی هستند. در واقع نه تنها همرنگ جماعت نمی شوند که جماعت را ناچار به همراهی می کنند.

 

در میدان نبرد، بطل به کسی گفته می‌شود که در هنگام ورود به میدان، صفوف دشمن را به هم می‌ریزد و موج ایجاد می کند؛ از چپ به راست می‌زند و کسی از دم تیغش در امان نمی‌ماند. حضرت ابوالفضل(ع)این گونه بود. هنگامی که به میدان جنگ وارد می‌شد، از میمنه به میسره هجوم می‌آورد.

درباره‌ی رزم و جنگجویی آن حضرت نقل شده است که بسیار شبیه پدرش حضرت امیرالمومنین(ع) بود. در میدان نبرد بر خلاف دیگران که سپر را جلوی صورت و بدن خود نگه می‌داشتند، از پشت سر می‌گرفت و شخص مقابلش را به گمان می‌انداخت که می‌خواهد از بالای سر ضربه وارد کند، ولی غافلگیرانه از پایین شمشیر می‌زد. در سرعت عمل در سوارکاری شیوه‌ای عجیب و نوآورانه داشت و پیش‌بینی این که از کدام سو ضربه خواهد زد، یا جهت حرکت اسب به کدام طرف است، بسیار سخت به نظر می‌آمد.

 

◾️وظیفه دوستداران حضرت اباالفضل(ع)

 

برای ما که دوستداران واقعی ایشان هستیم واجب است که بطل باشیم. گرفتار امواج و تلاطم‌های پیرامون نشویم و در هر شرایطی خود را گم نکنیم.

اگر برای انجام صله‌ی رحم به دیدار خویشاوندی می‌روید که از نظر فرهنگ و اعتقادات با رفتار و اعتقادات شما سازگار نباشد، شما می‌توانید در این خانواده تأثیرگذار باشید. به عنوان مثال در هنگام نماز بدون احساس شرم یا حقارت یا ترس و سرزنش، به ادای این فریضه‌ی الهی بپردازید در این صورت، این شما هستید که بر آن‌ها تاثیر خواهید گذاشت.

برادران و خواهران من از دینداری خود شرمنده نباشید. جرأت داشته باشید و عقاید مذهبی را آزادانه مطرح کنید. حضرت ابوالفضل(ع)به پیروی از پدرش می‌فرمود: مؤمن ذکر خود را آشکارا می‌گوید و از ابراز عقاید مذهبی‌اش شرمگین نیست.

ما نباید تحت تأثیر فضا یا موقعیتی متفاوت، از آرمان‌ها و عقایدمان عقب نشینی کنیم. بلکه هنر و فضیلت راستین این است که راسخ و استوار روی آرمان خود بایستیم و سعی در دعوت دیگران هم داشته باشیم.

بطل علقمی، یعنی هر جا پا می گذاشت بدون رنگ‌پذیری از دیگران و انفعال، فعّال و تاثیرگذار بود.

پیروان راستین ابوالفضل العباس(ع) منفعل نیستند، بلکه فعّال و مؤثرند و در شرایط متفاوت نبض شرایط را به دست می‌گیرند و به سود حق و حقیقت تغییر می‌دهند.

 

📚منبع: برگرفته از کتاب گفتمان عاشورایی، مجموعه سخنرانی های دکتر محمد رضا سنگری.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.