خانه / مولفین و عاشورا نگاران / عاشورا نگاران / تاریخ ابن خلدون؛ عاشورا نگاران ۳

تاریخ ابن خلدون؛ عاشورا نگاران ۳

مختصری در باب نویسنده‌ی کتاب (نام کامل ، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه علمی و…):
ولادتش را در اول ماه مبارک رمضان سال(۷۳۲ ه.ق) برابر با ۲۷می(۱۳۳۲م) گفته‌اند و متعلق به قرن هشتم است؛ بنابراین از نویسندگان تقریباً متأخر و یا بهتر است بگوییم میانی محسوب می‌شود که تحت تأثیر نویسندگان و بزرگان پیش از خود قرار داشته است. ابن‌خلدون با یک زندگی پرفراز و نشیب و پرآشوب، از جنجالی‌ترین نویسندگان تاریخ محسوب می‌شود. فردی سیاست مدار و تاحدودی هرج و مرج طلب، که در جنگ و گریزها و سفرهای گوناگون شرکت می‌کرد و در این سفرها گاه باعث درگیری قبایل با هم می‌شد…
نگاهی کلی به بخش های کتاب: ‌
تاریخ ابن خلدون بعد از مقدمه، از سه کتاب تشکیل شده‌است. کتاب اول، به بحث درباره‌ی اجتماع و تمدن و عوارض ذاتی تمدن‌ها می‌پردازد. کتاب دوم اخبار عرب و قبایل، دولت‌ها و بخشی از ملت‌ها را مطرح می‌کند که حدود چهار هفتم از کل این کتاب بزرگ را در بر می‌گیرد. کتاب سوم، اخبار بربرهاست که حدود یک هفتم از این اثر را به خود اختصاص داده‌است. این کتاب در دوره‌های ۷ جلدی و ۸ جلدی به چاپ رسیده است.
وی‍ژگی‌های کتاب:
کتاب دارای مقدمه‌ای بسیار مهم، حاوی نظریات اجتماعی، فلسفی و مباحث تربیتی است که حاصل سال‌ها زندگی این نویسنده، در بین اقوام و قبایل مختلف بوده‌است. مقدمه‌ی این کتاب بزرگ شش باب دارد. …
نقد های وارد بر کتاب:
سخن معاویه با یزید در مورد امام حسین(ع): معاویه قبلاً به یزید گفته بود که عراقیان حسین‌بن‌علی(ع) را رها نخواهند کرد تا او را وادار کنند که بر تو خروج کند. اگر خروج کرد و تو بر او غلبه یافتی از او درگذر. زیرا در خویشاوندی به پیامبر(ص) کسی مانند او نیست و او را قدری عظیم است! و البته این جمله‌ی آخر از دروغ‌های این تاریخ است.
استرجاع گفتن امام حسین(ع) در هنگام رسیدن خبر مرگ معاویه: در این کتاب می‌خوانیم، وقتی خبر مرگ معاویه را آوردند حسین(ع) استرجاع گفت و برایش رحمت خواست. متأسفانه این مسأله در بسیاری از تاریخ‌های دیگر هم مطرح شده‌است در حالی که درست این است که وقتی خبر مرگ معاویه رسید امام(ع) به همراه عبدالله زبیر در مسجد بود و گفت گمان می‌کنم آن شقی و فاسد از دنیا رفته‌است.
داستان تفأل زدن حضرت مسلم…

نوع نگارش کتاب: (تاریخی، تطبیقی، تحلیلی، تاریخی -تحلیلی، روایی…):
تاریخی

 

 

telegram

همچنین ببینید

مهیج الاحزان؛عاشورانگاران ۳

مختصری در باب نویسنده‌ی کتاب (نام کامل ، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.