خانه / ویژه ها / دهه فجر و ضرورت شناخت شهیدان مظلوم انقلاب

دهه فجر و ضرورت شناخت شهیدان مظلوم انقلاب

دل بسته بود به خدا و سربازانش را سال ها پیش ، از میان بچه های کوخ نشینی که در گاهواره، با لالایی هایی از جنس روضه های کودک شش ماهه، علی اصغر، بیدار می ماندند برگزیده بود؛ لالایی مادرم لالا،علی اصغرم لالا.

برای این که صدای حنجره حق گویش به جایی نرسد او را از این شهر، به آن شهر و از این کشور به آن کشورر تبعید کردند تا به خیال خامشان نهضت اش را سرکوب کنند و در گوشه ای از تاریخ گم نمایند.

سربازانش کم کم بزرگ می شدند و او از همان جا، از راه دور، برای آن ها پیام می فرستاد و به نیروهایش آماده باش می داد.

امام خمینی (ره) توانست با بهره گیری از کمترین امکانات و در خفقان و فضایی سخت و سنگین و سهمگین، همراه با رعب و وحشت، و با وجود سازمان مخوف اطلاعات و امنیت، ساواک، در تمام استان ها، شهرها، روستاها و حتی در مناطق دور افتاده، شبکه ای از نیروها را تربیت کند که آماده بودند جان خود را برای آرمان های او که همانا آرمان ها و اهداف اسلام ناب بود؛ فدا کنند.

در دزفول هم روحانیون و جوانان مبارزی بودند که پرچم نهضت او را در دست داشتند و از او می گفتند و اطلاعیه هایش را توزیع می کردند و آرمان هایش را برای مردم تشریح می نمودند. سال های پر التهابی بود. سایه ی سنگینی بر زندگی مردم گسترده شده بود ولی یاران خمینی در دزفول، مثل دیگر پیروانش در سراسر کشور، سر از پا نمی شناختند و سر به خدا سپرده و چشم به افقی دوخته بودند که در آن استقلال بود و آزادی و جمهوری اسلامی.

در میان روحانیون شهر، روحانی جوان و خوش ذوق و نوآوری بود که سال ها پیش از ورود دیگر مبارزان، اقدام به تاسیس مخفیانه گروهی انقلابی، به نام “جبهه اسلامی دفاع” نمود. گروهی که با انجام کارها و فعالیت های منظم فرهنگی، عقیدتی، ایدویولوژی و نظامی به یکباره دزفول را به عنوان یکی از مراکز مهم مبارزاتی بر علیه رژیم ستم شاهی در استان خوزستان معرفی کرد.

این انقلابی جوان روحانی، عبدالحسین سبحانی بود. شهید سبحانی علارغم معلولیت جسمی شدیدی که داشت ولی به عنوان رهبر این گروه جوان انقلابی، آن چنان رفتار کرد که نامش به سرعت بر سر زبان ها افتاد. او با سخنرانی های پر شور و انقلابی اش و با برگزاری جلسات متعدد و متنوع، هسته ای از جوانان مبارز را تشکیل داد که از آن هنگام تا کنون نقش بسزایی در پیروزی و ثبات انقلاب اسلامی ایران در سطح ملی داشته و دارند. شهید سبحانی یکی از اولین کسانی بود که به بچه های انقلابی آموزش سخنرانی داد او اولین کسی بود که در برگزاری کلاس ها در مسجد از وسایلی مثل صندلی و میکروفن استفاده کرد و کلاس هایی منظم و رسمی برگزار نمود.این روحانی واقعی، از هیچ کس نمی هراسید و هیچگاه ترس بر او مسلط نمی شد و بی هراس و بی مهابا در مقابل رژیم تا دندان مسلح پهلوی می ایستاد.

شهید سبحانی از مبارزان به نام کشور و از یاران نزدیک امام برای سخنرانی به دزفول دعوت می کرد.تا آن جا که وقتی ساواک اجازه ورود و ایراد سخنرانی به یکی از یاران امام را نداد او خود سخنرانی کرد و به شدیدترین شکل ممکن حکومت پهلوی و ساواک را مورد خطاب و عتاب قرار داد و گفت: خاک بر سرتان یک روحانی ممنوع است که به دزفول بیاید ولی فلان خواننده آزاد است بیاید و مجلس رقص برگزار کند؟

سر انجام حجت الاسلام عبدالحسین سبحانی پس از مبارزه ای طاقت فرسا و تحمل رنج های فراوان در حالی که در زندان اهواز در اسارت دژخیمان ساواک زیر سخت ترین شکنجه های جسمی و روحی قرار داشت در تاریخ ۱۳۵۱/۷/۳ به عنوان اولین شهید روحانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی استان خوزستان با شهادت به آرزوی دیرینه خود رسید. هر چند برخی تاریخ نگاران انقلاب معتقدند که او با توجه به اهدافش از مبارزه که بارها اعلام کرده بود اولین شهید تشکیل حکومت اسلامی است.

شهید عزیز صفری یکی دیگر از فعالان مبارزه در میان جوانان انقلابی و عضو جبهه ملی دفاع بود. شهید عزیز صفری، جوانی مسلمان و انقلابی بود که تمام زندگی اش صرف مبارزه با رژیم ستم شاهی شد. اما آن چه در تمام زندگی عزیز، از کودکی تا نوجوانی و جوانی و تا شهادت دیده می شد اهتمام این شهید عزیز به انجام فرایض دینی، بخصوص نماز جماعت و نماز اول وقت بود. این اهتمام ویژه باعث شد که او حتی در زندان نمازخانه بسازد. عزیز، با ورود به زندان و با زیرکی و ابتکار عمل مثال زدنی، بر سر در اتاق ۳ زندان، نوشت مسجد و این باعث شد این اتاق به عنوان مسجد زندان شناسایی شود و حتی ساواکیان هم این اتاق را به عنوان مسجد بپذیرند.

شهید عزیز صفری پس از دستگیری و تحمل شکنجه های فراوان از زندان آزاد شد. او برای اینکه بتواند به مبارزه ادامه دهد از دزفول هجرت کرد و به زندگی و مبارزه مخفیانه روی آورد. در این مدت عزیز بارها در عملیات هایی بصورت ناشناس در شهرهای مختلف شرکت کرد تا این که در نهایت در یک درگیری مسلحانه با ساواک شهرستان یزد به شدت زخمی شد و پس از تحمل سخت ترین شکنجه ها یک سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در دی ماه ۱۳۵۶ در حالی که ۲۵ سال داشت در زندان ساواک به شهادت رسید.

اینک در ۳۷ امین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بیایید اگر بر نردبان انقلاب می ایستیم بدانیم که برای ساختن هر پله ی این نردبان خون هزاران شهید سنگفرش خیابان ها را رنگین کرده است و برای ثباتش هزاران جوان بر خاک گرم جنوب و در جبهه های سرد غرب به شهادت رسیده اند و هنوز هم که هنوز است؛ برای ماندگاری اش یا استخوان های سوخته و سبک، با پلاک و بی پلاک، بر می گردند و یا پیکرهای خونین بی سر مدافعان حرم، قربانی اهداف والای آن می شوند.

بیایید بدانیم که اگر امروز ما در جامعه آبرویی داریم این آبرو از برکت خون شهیدانی است که زیر سخت ترین شکنجه های ساواک، خونین تن شدند. ناخن های شان را با انبر کشیدند بدن های زخمی شان را با اتو سوزاندد؛ دندان های شان را خرد کردند ولی هرگز از زبانشان یک کلام بر علیه امام نشنیدند. شهیدانی که در زندان هم آزاده بودند و پیروز واقعی.

بیایید پست ها پستمان نکند و کارهایمان برای این باشد که ما هم سهمی از همراهی با آن ها داشته باشیم و میراث دارشان گردیم نه میراث خوارشان.

شناخت شهیدان انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، شهدای ترور و شهدای مدافع حرم نیاز امروز و هر روز ماست تا راه را گم نکنیم و بی راهبر بلد راه شناس، به بی راهه نرویم.

بیایید شهیدان را بیشتر بشناسیم و از این شناخت بهره بگیریم تا راه و رسم شهادت بیاموزیم. بیایید ما نیز چون یاران شهیدمان آرزوی شهادت در راه خدا این بار به فرماندهی رهبر عزیزمان و ان شاءالله در رکاب مولا و آقایمان امام زمان (عج)کنیم و با هم زمزمه کنیم که اللهم الرزقنا توفیق الشهاده فی سبیله.

یاد شهیدان انقلاب اسلامی شهرستان دزفول گرامی باد. شهیدان:

۱- عبدالحسین سبحانی

۲- عزیز صفری

۳- عظیم اسدی مشکال

۴- عبدالرحیم دیانتی

۵- عبدالرحیم مجدی مجدیان

۶- علی همایون پور

۷- غلامحسین سپهری

۸- عبدالرحمن بوستان

۹- صغری عصاریان

۱۰- سید محمود موسوی نژاد

۱۱- فریدون فرهادی شلگهی

۱۲- جواد طاهر بقال

۱۳- محمد حسین پورشفیعی

۱۴- محمد عطوان

۱۵- حسن درویش جواد

۱۶- رحیم مقومی جولا

۱۷- سید علی موسوی جندقی

۱۸- محمد مومن چشم سبز

۱۹- رضا ازک

۲۰- محمد حسین اسماعیل بخش

۲۱- ناصر بداخانیان

۲۲- عبدالرحمن توفیق

۲۳- عبدالرحیم سعادت نیا

۲۴- محمد فلاطون پور

۲۵- محمدعلی کوکبی فر

۲۶- عبدالعزیز قلی حسین کوچک

۲۷- حیات قلی حبیب اللهی للری

۲۸- علی محمد زارع قلعه عبدالشاهی

۲۹- عبدالکریم علی کروسی

به روح بلند و آسمانی شان صلوات

عبدالکریم خاضعی نیا

۹۴/۱۱/۱۲

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.