خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفي پايان نامه / بررسی ابعاد دینی و پرورشی(اخلاقی و عاطفی- اجتماعی) فرهنگی نهضت حسینی(ع) بر الگو پردازی نوجوانان

بررسی ابعاد دینی و پرورشی(اخلاقی و عاطفی- اجتماعی) فرهنگی نهضت حسینی(ع) بر الگو پردازی نوجوانان

333

عنوان پایان نامه: بررسی ابعاد دینی و پرورشی(اخلاقی و عاطفی- اجتماعی) فرهنگی نهضت حسینی(ع) بر الگو پردازی نوجوانان

نام پژوهشگر: جمیله خنیفری

میزان تحصیلات: کارشناسی

دانشگاه محل تحصیل: دانشگاه پیام نور- دزفول

استاد راهنما: آقای حسین خادمعلی زاده

استاد مشاور:

تاریخ نگارش: ۱۳۸۴

در بیان مسأله نقش نهضت حسینی باید به ریشه یابی و عمق مسأله پرداخت. مسائلی که در این حادثه بسیار مهم، جلوه می کند این است که امام حسین(ع) برای اصلاح جامعه ای که آن را تماماً فساد و بی دینی و فحشا و کناره گیری از سنت رسول الله فرا گرفته بود، قیام کرد. دیگر اینکه در این جامعه به جای اینکه مردم از رهبران صالح و امامان عادل اطاعت و پیروی کنند از حکام فاسد و فاسق و منحرف از کتاب و سنت رسول الله پیروی می کردند که این مسأله از بارزترین مسائل آن دوران می باشد. چرا که نهضت حسینی بیش از آنکه یک قیام و یا یک جنگ و یا شورش علیه حاکم باشد یک مسئله تربیتی است، یک موضوع اجتماعی است که مسائل گذشته را برای ما روشن می کند و نمی گذارد هر یک از افراد جامعه مسلمانان از مقام و موقعیت خود برای به دست آوردن لذات دنیایی استفاده کند و بر گرده‌ی مسلمانان سوار شود و از بیت‌المال مسلمانان برای منافع شخصی خود و خانواده و ایل و قبیله خود استفاده کند و آن گاه در جامعه مسلمانان به نام اینکه می‌خواهد دین خدا و سنت رسول الله را اجرا کنم( که این یک شعار عوام فریبانه است)ولی در اصل برای چپاول بیت‌المال  مسلمین و حکومت کردن بر مردم است.

امام حسین(ع) برای برملا کردن حقایق و رسوا کردن این گونه افراد که در باطن دشمن مردم و منافق و احیاء کننده ی عصر جاهلیت و ضد دین خدا و رسول او بودند قیام می کند تا حقایق و حقانیت کار آنها را به مسلمین به خواب رفته و کوته نظر بنمایاند و تکلیف خود را به عنوان یک پیشوای صدیق انجام دهد و در نزد خدای تبارک و تعالی سربلند و روسفید گردد.

آنچه از سؤالات تحقیق متوجه می شویم این است که  پژوهش پیش رو موارد ذیل را مورد بررسی قرار می دهد.

۱-تأثیر نهضت عاشورا بر تربیت و اخلاق نوجوانان ۲-  تأثیر شرکت در مراسم حسینی بر روح و روان نوجوانان ۳- تأثیر نهضت حسینی بر میزان علاقه نوجوانان نسبت به اهل بیت ۴- تأثیر عاشورا و نقش زنان در نهضت حسینی بر نوجوانان

این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده است. سه فصل اول  کلیات و تاریخچه تحقیق را در بر می‌گیرد و فصل چهارم به نهضت عاشورا و ارزش‌های اخلاقی در حادثه کربلا می‌پردازد.

 

 

telegram

همچنین ببینید

چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

عنوان پایان نامه: چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نام پژوهشگر: ...