خانه / مقالات / جلوه و جمال جوان در سیمای حضرت مهدی (عج) و یاران

جلوه و جمال جوان در سیمای حضرت مهدی (عج) و یاران

 نسل جوان چون از فطرت دست نخورده و سرشت پاکی بهره‌مند است در طول تاریخ همواره از حرکتهای اصلاحی و دینی استقبال و حمایت کرده است. در آغاز رسالت پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و پیش از آشکار شدن رسالت آن حضرت، تعداد چشمگیری از جوانان به افکار و اندیشه‌های حضرت لبیک گفتند و اسلام آوردند. از سوی دیگر، رسول گرامی اسلام به جوانان عنایت ویژه‌ای داشت و اغلب از آن‌ها در امور مهم اجرایی، نظامی، دینی و غیره بهره می‌گرفت و بعضی را به عنوان نماینده و سفیر نزد پادشاهان و رهبران کشورهای دیگر می‌فرستادند که گاهی آن حضرت به خاطر همین گزینش‌ها مورد اعتراض اصحاب میانسال قرار می‌گرفت.[۱] در زمان امام علی علیه السلام و سایر امامان معصوم هم، جوانان نقش و جایگاه مهمی داشتند، چنانکه نقش جوانان در قیام تاریخی کربلا بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر شواهد تاریخی، تجربه انقلاب اسلامی ایران هم این واقعیت را به وضوح نشان داد. قشر پرشور و پویای جوان در تمام مراحل انقلاب، حضوری حماسی داشته و از جان خود در راه رشد، بالندگی و پیروزی انقلاب مایه گذاشتند، بعد از پیروزی نیز،‌این قشر در برابر انواع و اقسام ترفندهای دشمن مقاومت کرد، به گونه‌ای که می‌توان گفت اگر حضور چشمگیر و حماسی جوانان در انقلاب اسلامی ایران صورت نمی‌گرفت امروزه سرنوشت انقلاب و جایگاه آن معلوم نبود.

 

در رکاب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

 شواهد معتبر تاریخی و تجربه‌های عینی درنهضت بزرگ اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهند که نقش قشر جوان در ظهور حضرت حجت و حکومت آن حضرت به مراتب چشمگیرتر از گذشته و امروز خواهد شد و خدمات جوانان در راه تحقق آرمانهای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به اوج خود خواهد رسید، این موضوع با روایتی از امام صادق علیه السلام مورد تأکید قرار گرفته، ایشان می‌فرمایند: ((هنگام ظهور حضرت مهدی، جوانان شیعه در حالی که بر روی بامهای خانه هایشان در خواب به سر می‌برند همگی در یک شب به ندای آسمانی آن حضرت لبیک می‌گویند و در همان شب، بدون وعده قبلی به سوی مکه می‌شتابند در بامداد خود را به آن شهر می‌رسانندو به زیارت امام و رهبر خویش نایل می‌شوند)).[۲]

 

اولین سفیر جوان

 امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هنگام ظهور آن حضرت، جوانی از سوی آن حضرت به عنوان سفیر انتخاب می‌شود و از جانب آن حضرت به سوی مکه می‌رود، تا پیام امام را به اهل مکه برساند و آن‌ها را به پیروی از حکومت حق فراخواند (دربرخی روایات، از او باعنوان ((نفس زکیه)) و ((سید حسنی)) یاد شده است). وی خود را به مکه می‌رساند و پیام آن حضرت را به مردم ابلاغ می‌کند، اما حکمرانان مکه او را میان رکن و مقام به شهادت می‌رسانند. این جوان سلحشور، نخستین سفیر حضرت حجت و اولین شهید در راه تحقق حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.[۳]

 

۳۱۳ یاور جوان

 اوصاف و خصوصیاتی که در احادیث منقول از ائمه هدی علیهم السلام برای ۳۱۳ نفر از اصحاب خاص امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ذکر شده، عبارت است از: ((جوان، عالم، فقیه، عارف، ایمان استوار، شجاع، متواضع، شیفته شهادت و…)) صفت جوانی یکی از ویژگیهای این گروه می‌باشد.

حضرت علی علیه السلام فرمود: اصحاب و یاران حضرت مهدی جوانانی هستند که در میان آنها پیرمرد به چشم نمی‌خورد مگر خیلی اندک مانند سرمه در چشم و نمک در غذا که کم‌ترین چیزی است)).[۴]

 

منجی جوان

 در کلمات بیشتر امامان معصوم علیهم السلام صفت جوانی یکی از ویژگیهای حضرت مهدی مطرح شده و با عبارات گوناگونی جوانی آن حضرت مورد تأکید قرار گرفته که به چند نمونه از آن روایات اشاره می‌شود.

۱٫ امام علی علیه السلام فرمود: مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، جوانی از قبیله قریش و مرد چابک و ماهری از تبار دلیر مردان است که در سن ۳۰ یا کمتر از ۴۰ سال ظهور می‌کند.))[۵]

 ۲٫ امام حسن علیه السلام فرمود: خداوند عمر حضرت مهدی را در غیبت طولانی می‌کند و سپس او را به صورت شخصی جوان ظاهرمی سازد تا معلوم شود که خدای متعال بر همه چیز قادر و تواناست)).[۶]

۳٫ در روایات متعددی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که ایشان فرمودند: ((مهدی جوانی رشید و بلندقامت است که در سن نزدیک به ۳۰ سال ظهور خواهد کرد.[۷]

۴٫ امام رضا علیه السلام فرمود: علامت مهدی، این است که وی از نظر سنی، پیر اما در ظاهر و سیما، جوان خواهد بود به طوری که هر کس آن حضرت را زیارت کند ۴۰ یا کمتر از آن را تصور خواهد کرد.))[۸]

 

نویسنده: حمیده دانشجو

پی نوشت

[۱] . طبقات الکبری، ص۱۲۵٫

[۲] . بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۰٫

[۳] . ارشاد،مفید، ج۲، ص۳۶۸٫

[۴] . منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص۴۸۴، غیبه نعمانی، ص۳۱۶٫

[۵] . ملاحم و فتن، ابن طاووس، ص۷۳، نجم الثاقب، ص۱۱۴٫

[۶] . کمال الدین و تمام النعمه، صدوق، ص۱۰۵٫

[۷] . همان، ص۱۹۱٫

[۸] . کمال الدین و تمام النعمه، ص۶۵۲٫

برگرفته از سایت راسخون

telegram

همچنین ببینید

پرتخریب ترین بنای ماندگار تاریخ: بخش دوم:تخریب ها و مرمت های حرم سیدالشهدا پس از صفویه

بارگاه امام حسین (ع) بارها در طول تاریخ تخریب و مرمت شده است؛ البته حجم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *