خانه / مهدویت / شبهات / آیا مذاهب اسلامی بر اصل ظهور امام زمان(عج) اتفاق نظر دارند؟

آیا مذاهب اسلامی بر اصل ظهور امام زمان(عج) اتفاق نظر دارند؟

تمام مذاهب اسلامی بر اصل مسئله ظهور حضرت مهدی ‏علیه السلام از ذریّه پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله اتفاق نظر دارند. همه معتقدند که در آخر الزمان شخصی به نام مهدی‏ علیه السلام ظهور کرده، زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همان گونه که از ظلم و جور پر شده است.
الف. از علمای شیعه
شهید صدر رحمه الله می‏فرماید: «به راستی اعتقاد به حضرت مهدی ‏علیه السلام به عنوان پیشوای منتظر برای تغییر جهان به جهانی بهتر، در احادیث پیامبرصلی الله علیه وآله به طور عموم و در روایات اهل بیت علیهم السلام به طور خصوص آمده است و به حدی به این مسئله تأکید شده که جای هیچ شکی را برای انسان باقی نمی‏گذارد…».
شیخ محمد رضا مظفر می‏فرماید: « مسئله بشارت به ظهور مهدی‏ علیه السلام از اولاد فاطمه‏ علیها السلام در آخر الزمان و اینکه زمین را از عدل و داد پر می‏کند بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده باشد، از مسائلی است که به طور متواتر از پیامبرصلی الله علیه وآله رسیده است و مسلمانان در کتاب‏های روایی خود آنها را نقل کرده اند».
ب. از علمای اهل سنّت
ناصر الدین البانی می‏گوید: «اما مسئله مهدی، باید دانسته شود که درباره خروج او احادیث صحیح بسیاری وارد شده است…».
شیخ عبدالمحسن بن حمد العباد می‏گوید: «همانا کثرت احادیث مهدی ‏علیه السلام و تعدد طرق آنها و اثبات آنها در کتاب‏های اهل سنّت به حدی است که بسیار دشوار به نظر می‏رسد که بتوانیم بگوییم حقیقتی ندارند، مگر اینکه کسی جاهل بوده یا اهل جدل باشد، یا دقت در سندهای آنها نکرده باشد و بر کلام بزرگان اهل علم واقف نباشد…».
شیخ عبدالعزیز بن عبداللَّه بن باز می‏گوید: «پس امر مهدی‏ علیه السلام معلوم و احادیث در آن مستفیض بلکه متواتر و تقویت کننده یکدیگرند، و جماعتی از اهل علم ادعای تواتر آنها را نموده اند…».

telegram

همچنین ببینید

آیا خداوند نمی‏‌توانست حضرت‏ مهدی‏ را بدون غیبت حفظ نماید؟

در پاسخ می‏گوییم: اولاً: اعجاز، در نظام طبیعت و تکوین خلاف اصل است، مگر آنکه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.