خانه / مهدویت / حديث / وجود همیشگى امام

وجود همیشگى امام

أَنَّ الاَْرْضَ لا تخلو منْ حجه إِما ظاهراً وَإِما مغمور
زمین، هیچ گاه، از حجت خالى نخواهد بود; چه آن حجت ظاهر باشد و چه پنهان.

شرح
این کلام، قسمتى از توقیعى است که امام زمان(علیه السلام) به عثمان بن سعید عمرى و فرزندش محمد مرقوم داشته اند. حضرت(علیه السلام)بعد از سفارش هاى زیاد، به مطلبى اشاره مى کند و مى فرماید: باید همیشه، در روى زمین، حجّت الهى باشد، ونمى توان حتى لحظه اى را تصوّر کرد که امام معصوم نباشد.
احتیاج انسان و دیگر موجودات به امام، ادامه ى احتیاج آنان به پیامبر است. نیاز به فرد معصوم ـ چه پیامبر و چه امام ـ را از دیدگاه هاى مختلفى مى توان بررسى کرد. یکى از این وجوه، نیاز به قانون الهى و تفسیر آن از سوى معصوم است. در کتاب هاى کلام، با دلیل هاى عقلى ثابت شده است که بشر براى اصلاح زندگى دنیوى خود و رسیدن به سعادت ابدى و اخروى، نیازمند پیامبر است. نیاز بشر به دین و تفسیر صحیح از آن، ابدى است. پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)دین اسلام را به عنوان آخرین دین الهى، آورد و همه ى احکام و مسائل آن را بازگو کرد. پس از وفات پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)به همان دلیل هاى عقلى، باید کسانى مانند پیامبر در علم و عصمت و … وجود داشته باشند. اینان کسانى نیستند جز امامان بزرگوار(علیهم السلام).
حضرت(علیه السلام) به این نکته ى مهم هم اشاره دارند که به دلیل سستى مردم در پذیرش حق، این طور نیست که همه ى امامان به حکومت برسند و یا در میان مردم حاضر باشند، همان طور که همه ى انبیا و اوصیاى الهى گذشته نیز، به حکومت دست نیافتند و برخى نیز تا مدّتى در غیبت به سر بردند.۱
۱) کمال الدین، ج۲، ص۵۱۱، ح۴۲ ; الخرائج و الجرائح، ج۳، ص۱۱۱۰، ح۲۶ ; بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۹۱، ح۱۹، به نقل از کتاب شرح چهل حدیث امام مهدی(عج)، علی اصغر رضوانی

 

telegram

همچنین ببینید

نهم ربیع الاول، آغاز امامت امام زمان(عج)

نهم ربیع الاول، آغاز دوره‌ی امامت مهدی(عج)، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیّع به ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.