خانه / ویژه ها / راهکارهایی برای رفع افسردگی و ایجاد نشاط در خانواده در سیره حضرت زینب(س)

راهکارهایی برای رفع افسردگی و ایجاد نشاط در خانواده در سیره حضرت زینب(س)

بخش هایی از سخنرانی دکتر محمدرضا سنگری برای والدین و در حاشیه‌ی مسابقه اشک قلم با موضوع: «راهکارهایی برای رفع افسردگی و ایجاد نشاط در خانواده»

تاریخ: ۲۵/۱/۹۶

در این جلسه به یکی از جدیدترین موضوعات امروز جهان و کشور پرداخته شده است. ما در این دوره با پدیده‌ای مواجهیم که گفته‌اند یکی از مشکلات و بحران‌های جهانی است و آن افسردگی است. میزان افسردگی در کشور ما به ۱۲٫۶ درصد رسیده است، یعنی از هر ۱۰۰ نفر حدود ۱۲ یا ۱۳ نفر دچار افسردگی هستند و حتی برخی از آن‌ها خودشان اطلاعی از این موضوع ندارند.

در واقع رفتارهای ما شعاع دارند، بنابراین کسی که افسرده است بر روی دیگران هم تاثیر می‌گذارد واطرافیان را نیز افسرده خواهد کرد. البته برعکس این موضوع نیز درست است.

مشکل افسردگی در بین سنین ۵ تا ۲۵ و ۳۵ سال خیلی بیشتر دیده می‌شود. در زمان ما در مناطق جنوب شرق آسیا(منطقه‌ی کشور ما) ۶ میلیون نفر دچار افسردگی هستند و بسیاری مواقع افسردگی والدین بر کودکان نیزتاثیر گذاشته است.

اگر امروز همه ما می توانستیم به مدینه سال ۶۱ هجری سفر کنیم ، زنی را ملاقات می‌کردیم که هیچ‌کس در تاریخ به اندازه‌ی او زجر نکشیده و سختی ندیده‌ است؛ یعنی زینب کبری(س) که اسوه‌ی صبر در میان انسان‌هاست، اما هرگز آثار افسردگی در ایشان دیده نشد.

اگر می‌شد از زینب کبری(س) پرسیده شود: چه کنیم که افسردگی را از خودمان دور کنیم؟ ایشان احیانا در پاسخ به این پرسش(با توجه به سیره حضرت زینب(س)) به ما چند پیشنهاد می‌دادند:

  1. هدیه دادن را فراموش نکنید. مثلا پدر در هنگام بازگشت به منزل، با خود هدیه‌ای هر چند کوچک برای همسر و فرزندان به ارمغان ببرد، حتی اگر یک جمله‌ی زیبا و یا یک شاخه گل باشد. بر اساس روایات هدیه کینه ها را از بین می‌برد و دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند.گاهی حتی می‌توان به بچه ها هدیه‌هایی داد تا به هم بدهند مثلا خواهر به برادرش هدیه دهد و بالعکس.
  2. با بچه‌ها بازی کنید. بخشی از افسردگی‌های این نسل ناشی از این است که بازی کردن فعال با بچه‌ها فراموش شده است. بسیاری از ناراحتی های جسمی و روحی به وسیله‌ی بازی با بچه‌ها از بین می‌رود. بگذارید صدای خنده‌ی بچه‌ها در محیط خانه بلند شود. حضرت زینب با تمام این غم ها در مسیر برگشت از کربلا با بچه‌ها می‌خندید و بچه‌ها را می‌خنداند. این سیره در رفتار پیامبر(ص) و مولا علی(ع) بارها شنیده شده است. البته بازی‌های فعال، نه بازی‌های کُند و منفعل مانند بازی‌های کامپیوتری و بازی با تب لت، این‌ها برای رشد بچه‌ها نیز می‌تواند مضرّ باشد.
  3. سلام با نشاط داشته باشید. خداوند در سوره انعام، آیه۵۴ می‌فرماید: وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُم: وقتی با دوستانتان هم‌فکر و هم باور خود برخورد می‌کنید به آن‌ها بگویید: سلامٌ علیکم. سلام، هم آرزوی سلامتی است برای هم و هم، نام خداوند متعال است؛ در واقع شما با سلام کردن، خدا را برای هم می‌خواهید. امام حسین(ع) می‌فرماید: هر کس اهل سلام باشد، سلامتی خود را حفظ می‌کند. پس خوب است وقتی وارد خانه می‌شویم، یک سلام بلند و زیبا داشته باشیم. بهترین سلام، سلامی است که تلفیقی است از بیان و حرکت.همچنین به ما آموخته‌اند وقتی کسی به شما سلام کرد، شما بهتر از او پاسخ دهید. در سوره نساء، آیه ۸۶: وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها: هنگامی که به شما درود یا سلام، گویند شما به نحوی بهتر از آن پاسخ دهید.
  4. خواندن نماز صبح با نشاط. هرکس می‌خواهد یک روز بانشاط داشته باشد، نماز صبح را با نشاط بخواند. امام حسین(ع) زمانی که در کربلا در عصر تاسوعا از دشمن مهلت گرفت، فرمود: من عاشق نماز هستم، می خواهم امشب را به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازم. نماز صبح، مهم‌ترین نماز است. کسی که صبح را با یک نماز زیبا آغاز کرده باشد، روز با نشاطی خواهد داشت.

یک سری برنامه‌های خوراکی هم هست که می‌تواند نشاط آور باشد و در توصیه های معصومین به ویژه امام رضا(ع) آمده است مانند: شربت گلاب یا بیدمشک با اندکی ساییده زعفران که با عسل شیرین شود. عرق کاسنی، نسترن و بهارنارنج ، اضافه کردن مقداری زعفران در غذا، دادن چند دانه خرما به همراه صبحانه به بچه ها و…

ایشان در ادامه توصیه های دیگری نیز برای رفع عصبانیت ، افسردگی و ناراحتی، ارائه دادند که از شما دعوت می‌شود برای دریافت مطلب کامل به فایل صوتی مراجعه فرمایید.

موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا- دزفول

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.