خانه / ویژه ها / یک دقیقه مطالعه…

یک دقیقه مطالعه…

صدوق با سند خود از امام صادق(ع)، از امام باقر(ع)، از امام سجاد(ع)، نقل کرده که فرمود: شخصی به امام حسین(ع) نامه نوشت که: سرورم! مرا از خیر دنیا و آخرت، آگاه فرما. حضرت در پاسخ او نوشت:

به نام خداوند بخشنده مهربان! اما بعد؛ حقا که هرکس، خشنودی خدا را، (هر چند) با خشم مردم میطلبد، خدا او را از کارهایی که در دست مردم است، کفایت میکند و هرکس خشنودی مردم را (هرچند) با خشم خدا میجوید، خدا او را به مردم، واگذار میکند؛ والسلام.

تحلیل نامه

خیر چیست؟

بسیاری از مردم در تشخیص مصداق خیر و شر اشتباه میکنند، خیال میکنند که خیر انسان در کثرت مال و ثروت و مقام است. در حالیکه امیرمؤمنان علی(ع)میفرماید:«خیر این نیست که مال و فرزندانت زیاد باشد، بلکه خیر علم و عمل زیاد همراه با حلم است(ع)». سیدالشهداء(ع) هم در پاسخ این نامه خیر دنیا و آخرت را در رضایت پروردگار می‌داند، قهراً شر دنیا و آخرت هم جلب رضایت مردم و سخط پرودگار است.

هارون بن خارجه از امام صادق (ع) روایت مى‏کند که فرمود: «هرکس از خداوند خیر جوید و بدانچه خدا برایش پیش فرستاده خشنود گردد، به یقین خداوند آنچه را خیر اوست برایش پیش می‏فرستد(ع)». اسلام یعنی تسلیم؛ بدانید که اسلام عبارت از تسلیم است و تسلیم نیز اسلام است. کسی که از صمیم دل تسلیم دین خدا شود، اسلام واقعی دارد و هرکس که تسلیم دین نشود، دارای اسلام واقعی نیست. بنابراین اسلام پیش از ایمان، تسلیم ظاهری است و ارزش معنوی ندارد. اما تسلیم بعد از ایمان یکی از بهترین و عالی‌ترین نشانه‌های ایمان واقعی است و این هر دو کلمه‌ی اسلام و تسلیم در قرآن شریف آمده است…..

کتاب نامه های امام حسین(ع)، صص۲۸۹و۲۹۰

عبدالکریم خاضعی نیا و گروهی از پژوهشگران موسسه عاشورا زیرنظر دکترمحمدرضا سنگری

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.