پرسش تشنگی

از دیرباز پرسش‌های بسیاری پیرامون حادثه‌ی عظیم و انسان ساز عاشورا مطرح بوده‌است. پرسش‌هایی که گاه آن‌قدر سطحی است که می‌توان با یک پاسخ کوتاه و یا یک یادآوری کوچک، به آنها پاسخ داد و گاهی آن‌قدر عمیق و جدی است که ساعت‌ها بلکه روزها برای پاسخ‌گویی به آنها باید وقت گذاشت و با جستجو در منابع و مآخذ مختلف، به پاسخ دقیق مستند آن دست یافت.

مؤسسه‌ی فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا، در راستای اهداف خود سعی نموده تا با برگزاری جلسات متعدد پرسش و پاسخ و میزگردهای عاشورایی با حضور پژوهشگران و محققان عاشورایی برخی از این سؤالات و ابهام‌ها را با نظارت جناب دکتر محمدرضا سنگری پاسخ گوید و از این راه با تحریفات و خرافه ها مبارزه نماید. این مجموعه دارای ۵۰پرسش وپاسخ عاشورایی است که با نام پرسش تشنگی به چاپ رسیده‌است.

 

نام کتاب: پرسش تشنگی: دفتر اول، پاسخ به چند سؤال عاشورایی

تهیه کننده: مؤسسه ی فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا؛ زیر نظر دکتر محمدرضا سنگری   محل نشر: تهران

ناشر و سال انتشار: مجتمع فرهنگی عاشورا، ۱۳۹۲

تعداد صفحات:۲۹۱

کتاب پرسش تشنگی، صفحه؛۸۳

سؤال۱: در حدیث جابرآمده است که پیامبر(ص) پا به زمین زد و زمین شکافته شد و قاتلین حسین(ع)‌را در جهنم نشان داد، در حالی که هنوز عاشورا به وقوع نپیوسته بود، چگونه این کار میسر بود؟ و یا نوشته‌اند گاهی که ملائکه برای تسلیت به پیامبر(ص) می‌آمدند، خون حسین(ع) را هم می‌آوردند! خونی که هنوز ریخته نشده از کجا می‌آوردند؟

سؤال۲: پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا، گاهی به روایاتی مانند روایت ابن لهیعه، برمی‌خوریم که بر اساس آن روایات افرادی از سپاه دشمن پیامبر(ص)، جبرئیل و انبیاء الهی را در خواب و یا حتی بیداری می‌بینند و از قول آن‌ها مطالبی را بیان می‌کنند! مگر نه این‌که دیدن پیامبر خدا(ص) لیاقت و ظرفیت خاصی می‌طلبد، پس این امر چگونه در مورد افراد سپاه دشمن محقق می‌شود

سؤال۳: در روایتی از قول ابن‌عباس ذکر شده است که می‌گوید: من در مکه دیدم جبرئیل دستش در دست حسین(ع) بود. آیا ابن‌عباس قادر به دیدن جبرئیل بود؟

سؤال۴: آیا قرآن خواندن سر بریده را همه می‌شنیدند؟ اگر چنین بود، چرا به این معجزه ایمان نیاوردند؟

سوال ۵: در برخی اخبار گفته شده: ملکی آمد و خون حسین(ع) را در شیشه‌ای ضبط و نگهداری کرد. کلمه شیشه در بسیاری روایات دیگر هم آمده است. آیا آن زمان شیشه اختراع شده بود؟

موضوع: اخبار غیبی کربلا

سؤال۱: در حدیث جابرآمده است که پیامبر(ع) پا به زمین زد و زمین شکافته شد و قاتلین حسین(ع)‌ را در جهنم نشان داد، در حالی که هنوز عاشورا به وقوع نپیوسته بود، چگونه این کار میسر بود؟ و یا نوشته‌اند گاهی که ملائکه برای تسلیت به پیامبر(ع) می‌آمدند، خون حسین(ع) را هم می‌آوردند! خونی که هنوز ریخته نشده از کجا می‌آوردند؟

در نفس‌المهموم آمده:

سید بحرانی در «مدینه المعاجز» از «ثاقب‌المناقب» و غیره روایت کرده است از «مناقب‌السعداء» از جابربن‌عبدالله که گفت: چون حسین‌بن علی(ع) تصمیم گرفت به عراق رود، نزد او رفتم و گفتم: تو زاده‌ی رسول خدایی و یکی از دو سبطی

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...