خانه / ویژه ها / موسسه عاشورا هفتمین سوگواره شعروپژوهش فاطمی را برگزار کرد+عکس

موسسه عاشورا هفتمین سوگواره شعروپژوهش فاطمی را برگزار کرد+عکس

با سمه تعالی

به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا-دزفول، هفتمین سوگواره شعر و پژوهش فاطمی برگزار شد:

این برنامه که در روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۹۶ و در مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول، برگزار می‌شد مورد استقبال گسترده  مردم به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاهی  علاقه‌مند به شعر و ادب آیینی قرار گرفت.

هفتمین سوگواره‌ی شعر و پژوهش فاطمی، از مزار شهدای گمنام آغاز شد و مدعوین پس از ادای احترام به مقام شامخ شهیدان گمنام، قرائت فاتحه و روایت خوانی برادر علی موجودی، به محل برگزاری برنامه(سالن اجتماعات مرکز فرهنگی دفاع مقدس) وارد شدند.

برنامه با ترنم آیاتی از کلام الله مجید، توسط قاری برجسته کشوری، برادر علی زمانی‌راد آغاز شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ، مدیریت موسسه‌ی فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا، جناب آقای مهندس خاضعی نیا، ضمن خوش‌آمد گویی به شاعران آیینی و حضار ارجمند، به ارائه توضیحاتی درباره اهداف این برنامه و چگونگی برگزاری آن، پرداختند.

برنامه با مدیحه و مویه سرایی اشعارفاطمی توسط برادرصدیقی راد ادامه یافت، ایشان در طول برنامه و در استقبال از هر شاعر آیینی قطعه‌ای را اجرا می‌کردند که شور و گرمی خاصی به این محفل عاشقانه می‌بخشید.

شعرخوانی شاعران به احترام مقام ارزشمند زن و بزرگ‌ترین بانوی دوعالم، حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) توسط یک خانم آغاز شد، سرکار خانم آراسته، نیا که همواره با اشعار زیبایشان برنامه را زینت داده‌اند، به سرایش شعر پرداختند.

در ادامه، دومین شاعر آیینی ، جناب آقای محمد زاده با اشعاری زیبا و عاشقانه مشام حاضرین را نواخت.

جناب آقای لملیکی زاده، سومین شاعر اهل بیت بود که به سرایش اشعاری زیبا در غم بانوی دو عالم و دردهای مولا علی(ع) پرداختند.

آقای دکتر صافی سومین شاعر اهل بیت بود که با حضور خود و خواندن اشعاری از مدح و رثای بی بی دوعالم حضرت فاطمه(س) محفل را زینت بخشید.

در ادمه‌ی برنامه، از جناب آقای حیدری آل کثیر، شاعر برجسته کشوری دعوت شد که با اشعار زیبای خود به سرایش شعر بپردازند. اشعار ایشان همواره مورد استقبال خاص و ویژه حاضرین قرار گرفته است.

سرکار خانم بنی تمیم به عنوان پنجمین شاعر آیینی دعوت شدند و با خواندن اشعاری در رثای مادر اهل بیت(ع) و با زبانی نو، محفل را آراستند.

جناب آقای ابوذر پاکروان، ششمین شاعر آیینی نیز در ادامه به سرایش اشعاری زیبا در رثای حضرت فاطمه(س) پرداختند.

هوشنگ دیناروند، هفتمین شاعر آیینی بود که از او دعوت شد تا به سرایش شعر در مقام حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) بپردازد. ایشان نیز مثل همیشه با خواندن اشعاری زیبا ارادت خالصانه خود را به محضر بانوی دو عالم ابراز کردند.

هشتمین شاعر آیینی، جناب آقای حسین سنگری بود. ایشان نیز با سرایش اشعاری زیبا و نغز در مقام بانوی دوعالم، حضرت فاطمه‌ی زهرا(س) ابراز ارادت نمودند.

نهمین شاعر آیینی، جناب آقای سید حبیب حبیب پور، شاعر و نوحه سرای پیشکسوت آیینی بود که با اشعاری عاشقانه برای مادرشان، فاطمه‌ی زهرا(س) مشام جان‌های حاضرین را نواختند.

جناب آقای سعیدی راد، شاعر کشوری آیینی نیز، دهمین شاعری بود، که به ابراز ارادت و سرایش شعر برای حضرت فاطمه(س) پرداختند.

در پایان جناب آقای نصراللهی دعوت شدند تا اشعار خود را قرائت نمایند، ایشان که همیشه با اشعاری به زبان محلی و بسیار زیبا گرمایی ویژه به محافل و مجالس اهل بیت(ع) می‌دهند، این بار نیز با خواندن شعری تاثر برانگیز برای شهدای موشکی دزفول حاضرین را تحت تاثیر قرار دادند.

در بخش بعدی برنامه، معرفی پژوهش‌های انجام شده در هفتمین سوگواره شعر و پژوهش فاطمی توسط مسئول موسسه و مجری برنامه، جناب آقای مهندس خاضعی نیا صورت گرفت که عبارت بودند از:

  1. مواسات در سیره حضرت فاطمه(س)- راضیه سلطانی
  2. سیره عملی حضرت فاطمه(س) در سپاسگزاری- سمانه ابیض
  3. دوستی و دوست یابی در مکتب فاطمی(س)- کوثر جعفری منش
  4. حضرت زهرا(س) و بخشش و انفاق- میترا آرونه

ایشان توضیح دادند که اغلب این پژوهش‌ها توسط نیروهای جوان و علاقه‌مندی که به تازگی با موسسه همراه شده‌اند انجام شده و از حاضرین نیز دعوت شد تا با پیوستن به موسسه عاشورا، بتوانند ما را در برداشتن گام‌هایی بلند تر و بیشتر همراهی نمایند.

*برنامه با تجلیل از یک شاعر پیشکسوت آیینی ادامه یافت، جناب آقای غلامحسین سنگری، که سابقه‌ای طولانی در سرودن شعر و ابراز ارادت به اهل بیت(ع) دارند. این فرهنگی بازنشسته‌ که عمر با برکت خود را در راه خدمت به فرهنگ غنی شیعی گذرانده‌اند با پرورش فرزندی فرهیخته، ادیب و عاشق و عارف به اهل‌بیت(ع) چون دکتر محمدرضا سنگری، به این خدمتگزاری استمرار بخشیده‌اند.

در این بخش از زحمت‌های ارزشمند این پدر بزرگوار تجلیل به عمل آمد و فیلمی که از سرایش شعر و مصاحبه با ایشان تهیه شده بود، به نمایش گذاشته شد، چرا که به دلیل کهولت سن، حضور شخص ایشان در برنامه امکان‌پذیر نشد.

پایان بخش هفتمین سوگواره شعر و پژوهش فاطمی، سخنرانی بسیار زیبای جناب آقای دکتر محمدرضا سنگری بود که چون همیشه با سخنان عارفانه و عالمانه‌ی خود، دریچه‌های نویی را برای حضار و به ویژه شاعرین باز کردند تا با پرداختن به موضوعاتی بدیع  درباره‌ی اهل بیت(ع) و خارج شدن از کلیشه‌ها در حوزه سرایش شعر، بتوانند گام‌هایی موفق و موثرتر در معرفی اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت زهرا(س) بردارند. ایشان عنوان کردند لازم است شاعران محترم، به مطالعه بیشتر پیرامون تمام وجوه زندگی بی بی دو عالم حضرت فاطمه(س) بپردارند تا ابعاد مغفول مانده‌ی حیات سراسر لطف و برکت آن حضرت برای خوانندگان اشعار روشن گردد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.