خانه / مقالات / پیوندهای میان عاشورا و انتظار

پیوندهای میان عاشورا و انتظار

پیوند دو فرهنگ «عاشورا» و «انتظار»، از دلایل و شواهد متعددی برخوردار است. در اینجا به برخی از این پیوندها اشاره می‌نماییم:

  • مهدی(عج) خونخواه حسین(ع)

در روایات متعددی، وارد شده است:«القائم منّا اذا طلب بثار الحسین». امام باقر(ع) در مورد آیه‌ی ۳۳ سوره اسرا، می‌فرماید: «مقصود از «من قتل مظلوماً» حسین بن علی است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون حسین(ع) بر می‌آید… مقتول حسین(ع) و ولیّ او قائم(عج) است».

  • یاری حسین(ع)، یاری مهدی(عج)

حضرت سکینه(س) نقل می‌کند: امام حسین(ع) شبی در کربلا، خطاب به یاران خود فرمود: «…. همانا جدم رسول خدا(ص) فرمود: فرزند من حسین در زمین کربلا، غریب و تنها، عطشان و بی کس کشته می‌شود. کسی که او را یاری کند، مرا و فرزندش مهدی را یاری کرده است و هر کس به زبان خود، ما را یاری کند، فردای قیامت در حزب ما خواهد بود.»

  • رجعت حسین(ع) در دولت مهدی(عج)

امام باقر می‌فرماید: «بشارت باد شما را به بهشت، به خدا قسم، بعد از آنچه بر ما جاری شود، مکث خواهیم کرد، آنقدر که خدای تعالی خواسته باشد، پس بیرون می‌آورد ما و شما را در آن هنگامی که قائم ما ظاهر شود. پس انتقام خواهد کشید از ظالمان و ما و شما ایشان را در زنجیرها و غل‌ها و گرفتار به انواع عذاب و نکال مشاهده خواهیم کرد…»

امام حسین(ع) در روز عاشورا، دوباره از «رجعت» خود سخن گفته، می‌فرماید: «من اولین کسی خواهم بود که زمین شکافته می شود و رجعت می‌کنم».

  • مصیبت حسین(ع) و تعجیل در فرج

صاحب مکیال المکارم می‌گوید: یکی از دوستان صالحم مولایمان حجت(ع) را در خواب دیدار کرده بود و حضرتش سخنی فرموده بود که مضمونش این است:«همانا برای هر شیعه‌ای که مصیبت جد شهیدم را یاد کند و سپس برای تعجیل فرج و تایید(امر من) دعا کند، من (نیز) برای او دعا خواهم کرد».

  • بیعت نکردن با طاغوت

امام حسین(ع) می‌فرماید: «نه به خدا قسم دستم را از روی خواری و ذلت به شما ندهم و مانند بردگان فرار نمی‌کنم».

مهدی(عج) نیز بیعت هیچ طاغوتی را به گردن ندارد: « هر کدام از ما (اهل بیت(ع)) در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوت‌های زمان را (از روی تقیه) به عهده داریم، مگر قائم… تا هنگامی که قیام می‌کند برگردنش بیعت حاکمی نباشد. او نهمین فرزند برادرم حسین است».

منبع: کتاب نینوا و انتظارف تاملی نو، عاشورا و انتظار، مسعود پورسیدآقایی

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...