خانه / مقالات / نمونه های پیوند عاشورا و انتظار

نمونه های پیوند عاشورا و انتظار

  • امام حسین(ع) به فرزندش، امام سجاد(ع) فرمود: «ای فرزندم! به خدا سوگند؛ خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن که خداوند، مهدی(عج) را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.»
  • در دعای ندبه و شرح غم هجران مهدی موعود(عج)، از میان صدها شهید عترت پیامبر(ص)، تنها شهید کربلا، سخن به میان می‌آید.
  • شعار قیام جهانی امام منتظر و یارانش، «یا لثارات الحسین» خواهد بود.
  • بیش از دویست روایت، به این مسئله اشاره دارند که حضرت حجت(عج)، فرزند و از نسل امام حسین(ع) است و خود این نکته، گویای رمز عمیق این ارتباط است. از جمله، پیامبر(ص) در بیانی به فاطمه زهرا(س) فرمود:«قسم به خدایی که جز او معبودی نیست؛ مهدی این امت که عیسی بن مریم، پشت سر او نماز می‌خواند از ما می‌باشد» و آن‌گاه با دست مبارک بر شانه‌ی حسین(ع) زد و سه مرتبه فرمود: «او از حسین(ع) است.» همچنین آن حضرت، به سلمان و ام سلمه فرمود: «مهدی از فرزندان حسین(ع) است؛ پس خوشا به حال آن‌که از دوستان حسین(ع) باشد که به خدا قسم؛ شیعیان و پیروان او در روز قیامت، رستگارند».

امام علی(ع) نیز در خطاب با امام حسین(ع) فرموده‌اند: « ای حسین! نهمین فرزند تو، کسی است که بر اساس حق، قیام می‌کند، دین را ظاهر و حاکم می‌نماید و عدالت را گسترش می‌دهد» و آن گاه که امام حسین(ع) از ایشان می‌پرسد: «آیا این امر واقع خواهد شد؟»، ادامه می‌دهند: «آری، قسم به خدایی که محمد(ص) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا بر همه‌ی آدمیان، مبعوث کرد، این اتفاق واقع خواهد شد. لیکن این امر، بعد از غیبت و دوره‌ی حیرت خواهد بود».

  • در آیات و روایات متعددی، حضرت مهدی(عج) به عنوان انتقام گیرنده‌ی قیام عاشورا و خون به ناحق ریخته‌ی امام حسین(ع)، معرفی شده است که این مسئله، به وضوح رابطه‌ی تنگاتنگ انقلاب امام عصر(عج) را با ماجرای کربلا بیان می‌کند.

به عنوان مثال، در تفسیر آیه‌ی «… وَ مَن قُتِلَ مَظلُوماً فَقَد جَعَلنا لِوَلِیَّهِ سُلطانا…»، روایاتی از پیامبر، امام علی و امام باقر(ع) وارد شده است که مقتول را امام حسین(ع) و ولی او را امام قائم(عج)، معرفی کرده‌اند.

هم چنین در کلامی از امام صادق(ع) می‌خوانیم:«بعد از شهادت امام حسین(ع)، فرشتگان نالیدند و گریستند و گفتند: “خدایا! آیا قاتلین فرزند پیامبر(ص) و برگزیده‌ات را به حال خود وا میگذاری؟” پس خداوند، سایه امام قائم(عج) را بر آنان نمایاند و فرمود: “به وسیله‌ی این قائم از ظالمین و قاتلین حسین(ع)، انتقام می‌گیرم”».

منبع: کتاب از فرات تا فرات، عاشورا و انتظار در یک نگاه،حجت الاسلام حسین ایرانی

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...