خانه / ویژه ها / نظر محقق عاشورایی جناب آقای دکتر سنگری درباره فیلم رستاخیز

نظر محقق عاشورایی جناب آقای دکتر سنگری درباره فیلم رستاخیز

جناب آقای دکتر سنگری در شب پنج شنبه، ۱ مرداد ۹۴ ، در پایان نشست مرجع شناسی کتب عاشورایی که توسط مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا-دزفول برگزار می‌شود، در پاسخ به سوالی که درباره فیلم سینمایی رستاخیز، ساخته احمدرضا درویش، از ایشان پرسیده شد توضیحات زیر را مطرح کردند:

  1. پس از نقدهای جدی در مورد شکل اولیه فیلم تغییراتی در این فیلم داده شده و حدود ۴۰ دقیقه از فیلم حذف و بازسازی شده است. در بازبینی نهایی ، از تعداد محدودی از کارشناسان این حوزه دعوت شد تا فیلم را ببینند و نظر بدهند. بنده نیزدر این جمع حضور داشتم. در کل خیلی از اشکالات فیلم برطرف شده و اثر نسبتا خوب و تأثیرگذاری است.
  2. یکی از موارد مورد بحث و اختلاف نظر که در نسخه جدید نیز تغییر نکرده ، نشان دادن چهره‌ی حضرت عباس(ع) است؛ انصافاً خیلی خوب روی چهره کار شده بود اگر چه، اگر از فردی با قامتی بلندتر استفاده می‌شد، بهتر می‌شد. از نظر برخی از مراجع حتی می‌شود چهره معصوم را نشان داد. (در این فیلم چهره امام حسین(ع) نشان داده نشده ) می خواهم اندکی جسارت به خرج داده و بگویم به اعتقاد بنده نشان دادن چهره‌ی حضرت عباس(ع) اشکالی ندارد، همان طور که در شبیه خوانی ها چهره آن حضرت پیدا بوده، می توان این کار را هم نوعی شبیه خوانی تلقی کرد، از طرفی مگر نه اینکه در کشور ما فیلم هایی از زندگی پیامبران بزرگ الهی مانند حضرت یوسف(ع) که جزء ۳۱۳ رسول است، حضرت نوح(ع) [که شیخ الانبیاست] و حضرت ابراهیم(ع)، پیامبران بزرگ الهی که همگی معصوم هستند نشان داده شده و هیچ اعتراضی هم نشده است؟! حتی در فیلمی که آقای مجیدی در مورد زندگی حضرت محمد(ص) می سازد، کودکی پیامبر(ص) را نشان می‌دهد و هیچ اعتراضی نمی شود. اما در مورد حضرت عباس(ع) این حساسیت ها وجود دارد که ریشه در اعتقادات و گره خوردگی قلبی ما با این شخصیت بی نظیر دارد، حضرت عباس بسیار بزرگ است – که بنده نمی دانم این بسیار را چگونه بگویم که عظمت وجودی آن حضرت و ارادت بسیار خود را بیان کرده باشم- اما در هرحال حضرت عباس(ع) معصوم نیست، تالی تلو معصوم است؛ این شخصیت با عظمت، افقی فوق العاده دارد اما نشان دادن چهره، اشکالی ایجاد نمی‌کند. چنان که دیگر چهره های کربلا نشان داده شده.
  3. این فیلم آغاز بسیار زیبایی دارد. … لحظه های مرگ معاویه را نشان می دهد و گره خوردگی واقعه کربلا به این حادثه، بعد به کربلا می‌آید، بیشترحول محور شخصیت پسر حربن یزید ریاحی می‌چرخد با جاذبه هایی دراماتیک که از نظر تاریخی صحیح نیست اما در خلق آثار هنری و سینمایی ناگزیر از آن استفاده می شود و اشکال چندانی هم ایجاد نمی‌کند.

rasta khiz

اشکالات تاریخی و فنی این فیلم زیاد است که انشاءالله در آینده ای نزدیک و پس از اکران عمومی فیلم می توان نشستی ترتیب داد و درباره آن به طور جدی به بحث و بررسی پرداخت، همان کاری که در مورد سریال مختار نامه انجام شد.

جهت اطلاع: نتیجه سلسله نشست های مختار نامه در دست تدوین نهایی و چاپ قرار گرفته است و به زودی در قالب کتابی خواندنی به علاقه مندان عرضه خواهد شد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...