خانه / تحریف ها و آسیب ها / مقدمه‌ی تحریف‌ها و آسیب‌ها

مقدمه‌ی تحریف‌ها و آسیب‌ها

مقدمه‌ی تحریف‌ها و آسیب‌هاReviewed by Admin on Jun 6Rating:

مقدمه
تاریخ مانند اقیانوسی بزرگ و انسان‌ها کشتی‌سواران این اقیانوسند، اقیانوسی که طوفان‌های بزرگی به خود دیده و انسان در این میان همواره با حادثه‌ها و فوج فاجعه‌ها پیش رفته است. امروز کتاب قطور تاریخ با آن همه حماسه‌ها و ماجراها در مقابل ماست و صفحات رنگ‌رنگش از گذشته‌ی پر فراز و نشیب انسان‌ها سخن‌ها در سینه دارد، گاه از رشادت‌ها و رنج‌ها و گاه شکایت‌گر جنگ‌ها و جدایی‌هاست و سطرسطر آن انسان را به مطالعه و اندیشه می‌خواند.
در میان طوفان‌های سخت و سهمگینی که تاریخ با آن‌ها مواجه بوده، از لا‌به‌لای صفحات تاریخ به‌خصوص تاریخ اسلام به‌ویژه بعد از بعثت رسول گرامی اسلام(ص) می‌توان به نمونه‌هایی اشاره داشت که به نوبه‌ی خود تأثیرات بسزایی در تاریخ اسلام داشته‌اند، از آن جمله: هجرت به حبشه، هجرت به مدینه، فتح مکه، غدیر و‌‌‌‌… را می‌توان نام برد. اما در بین آن‌ها می‌توان به جرأت یک حادثه را مثال زد که در تداوم اسلام اساسی‌ترین نقش را دارد و هنوز که هنوز است در خود حرارتی دارد که در دیگر حوادث به خوبی حس نمی‌شود.
رویدادی که وقتی بخواهیم نامی برای آن انتخاب کنیم از میان نام‌هایی چون: حماسه، نهضت، جریان، قیام، انقلاب و‌‌‌‌… نامی که تمام حقیقت آن را در بر بگیرد نخواهیم یافت.حادثه‌ای بس عظیم که سراینده آن چه زیبا آیات سوره کهف را تلاوت می‌کند: «‌مِنْ آیَاتِنَا عَجَبَا‌‌‌‌…»1. بله این رویداد را باید «آیتی شگفت»2 نامید، آیه شگفت و عجیب تاریخ «عاشورا» است و عاشورا را جز عاشورائیان نشناختند همانان که از قطره‌قطره خونشان نهال اسلام جانی تازه گرفت، تازگی‌ای که تا انتهای تاریخ‌‌‌، رنگ کهنگی به خود نخواهد دید.
بله روایت عاشورا روایت زندگی و رشد و حدیث حسین ـ‌علیه‌السلام‌ـ حدیث حیات است.۳
پیامبر گرامی اسلام ‌ـ‌‌‌‌‌‌صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ چه زیبا فرمودند: «‌حُسَیْنٌ مِنِی وَ أنَا مِنْ حُسَیْن».
تا قبل از عاشورا همه می‌دانستند، حسین ـ‌علیه‌السلام‌ـ فرزند پیامبر ‌ـ‌‌‌‌‌‌صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ و از اوست، اما اکثراً نمی‌دانستند منظور پیامبر از« أنَا مِنْ حُسَیْن » چیست؟ و معنای واقعی این حدیث شریف بعد از عاشورا آشکار شد. چرا که اسلام محمدی را از اسلام ساختگی و همراه با تزویر بنی‌امیه نجات داد.
سرانجام در تفسیر حدیث پیامبر ‌ـ‌‌‌‌‌‌صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ تاریخ‌نگاران منصف و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که «ألإسْلَامُ نَبَویُ الْحُدُوث وَ الْوُجُود وَ حُسینِیُ الْبَقَاء وَ الْخُلُود؛ اسلام با رسالت پیامبر‌ـ‌‌‌‌‌‌صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ‌‌، پدید آمد وجود یافت و با شهادت حسین(ع) پایدار و جاودانه گشت. »پس باید گفت پاسداری از شیعه در گرو پاسداری از فرهنگ عاشوراست.
با ورق زدن تاریخ با مواردی مواجه می‌شویم که غرض‌ورزانه یا از روی جهل تحریفاتی در این فرهنگ وارد ساخته‌اند که در این مجال و در حد توان به پاره‌ای از این تحریفات اشاره‌ای می‌گردد.

telegram

همچنین ببینید

اسطوره‌سازی و افسانه‌پردازی

عمر این کار را با توجه به حس کمال جویی و قهرمان‌طلبیِ نهاد بشر می‌توان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.