خانه / اخبار ویژه عاشورایی / پیاده‌روی اربعین، فرصتی برای بازیابی فرهنگ اصیل اسلامی

پیاده‌روی اربعین، فرصتی برای بازیابی فرهنگ اصیل اسلامی

به گزارش واحد خبر موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا به نقل از کرب و بلا، در آستانه اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدا… الحسین (ع) و با همکاری هیئت اندیشه‌ورز معاونت بانوان ستاد اربعین، همایش بین‌المللی «اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام»، روز بیست و سوم مهرماه ۱۳۹۷، با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه میراث ناملموس فرهنگی و فرهنگ و هویت اسلامی، در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.

در این همایش لاله افتخاری، مسئول شورای راهبردی بانوان و معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزش اربعین با موضوع «اربعین و نقش آن در انتقال فرامرزی بین نسلی فرهنگ و هویت اسلامی» به ارائه مقاله پرداخت.

 

اربعین بزرگترین میراث معنوی بشریت

وی گفت: اربعین بزرگترین میراث معنوی بشریت است که از سایر میراث‌های مادی و ملموس بشری مهمتر است. شاید این میراث قابل تکثیر و انتقال نباشد، اما عقبه فرهنگی آن قابل گسترش به تمام دنیا و بشریت در تمام دوران‌های تاریخی است. در چند سال اخیر پیاده‌روی اربعین بعنوان یک نماد فرهنگ فراملی و اسلامی درآمده است. حضور ملیت‌های مختلف از کشورهای گوناگون فرصت بی‌نظیری برای رسیدن به یک هویت جمعی است. جهان تشیع به مثابه یک امت واحده است. بنابراین باید همبستگی و وابستگی داشته باشد، زیرا قوام هر جامعه‌ای به همبستگی اعضای آن است.

افتخاری افزود: امروزه بزرگترین مشکل جهان اسلام عدم همبستگی و غلبه بی‌خبری میان جوامع است. سران استکبار با سیاست تفرقه‌ بینداز و حکومت کن، بر این امر دامن می‌زنند. با وجود فراگیری رسانه‌های مجازی و درنوردیدن مرزها، بیم آن می‌رود که این غفلت و بی‌خبری گسترش یابد؛ چرا که انتقال بین نسلی فرهنگ قبلا از سوی نهادهای جامعه همچون خانواده صورت می‌گرفت، اما اکنون بیشتر از سوی رسانه‌های گوناگون و گروه دوستان و همسالان صورت می‌پذیرد و این امر خطرناک است؛ چرا که مراسم گوناگون آیینی و مذهبی جای خود را به وسایل ارتباطی داده، که بر جامعه اسلامی نیز تأثیرگذار بوده است. بنابراین در برهه حساس تاریخی به سر می‌بریم. بیم آن می‌رود که اعضای جامعه یک به یک هویت خود را فراموش کنند و ارزش‌ها روز به روز کمرنگ‌ شود یا گسست و شکاف میان نسل‌ها باعث از خودبیگانگی افراد جامعه شود. زیرا آسیب‌پذیرترین افراد یک جامعه جوانان آن هستند.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین فرصتی مغتنم برای بازیابی فرهنگ اصیل اسلامی توسط شرکت‌کنندگان آن است، خاطرنشان کرد: فرهنگ حاکم در پیاده‌روی اربعین، فرهنگ ایثار، اخوت، انسان دوستی، شرافت، کرامت، همبستگی و همزبانی در عین چند زبانی است، که رنگ آن نیز صبغه ا… است که جایگزین منفعت طلبی، خودخواهی، فردگرایی، بی‌بند و باری، بی‌تفاوتی و … می‌شود.

معاون بانوان کمیته فرهنگی آموزش اربعین با اشاره به اینکه در پیاده‌روی اربعین باید راه‌های فرامرزی بین نسلی و نقش خانواده مورد توجه قرار گیرد، افزود: علیرغم تنوع نگرشی و زیستی در جوامع گوناگون خانواده نقش اساسی در انتقال فرهنگ دارد. این مهم، زمینه انتقال فرهنگ به سطح جامعه است. خداوند در قرآن کریم از مودت ذی‌القربی نام می‌برد. «مودت» یعنی محبت همراه با اقدام و عمل که در پیاده‌روی اربعین مشهود است.

افتخاری با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین کارگاه انسان‌سازی حسینی است، که منبعث از آن مودتی است که آثار آن را حتی در یک کودک عراقی که با اصرار دستمالی را به زائران حسینی هدیه می‌دهد یا کفش آنان را تمیز می‌کند، می‌توان مشاهده کرد، چنین ادامه داد: اربعین تجلیگاه صراط مستقیم است و فرهنگ آن از سه حوزه قابل انتقال است؛

۱. حوزه مغز افزاری: تنها از سوی دانشمندان در حوزه‌های علمیه اعم از مراجع عظام تقلید، علما، صلحا و عرفا و در دانشگاه توسط استادان، پژوهشگران و تحلیلگران میسر است.

۲. بدیهی است که اقدامات لازم در حوزه و دانشگاه فراهم می‌شود تا محتوا و آموزه‌ها را به نسل‌های مختلف در فراسوی مرزها منتقل کند که این اقدامات نرم‌افزاری است.

۳٫ حوزه سخت‌افزاری اشاره به ابزار و وسایل انتقال فرهنگ مانند کتاب،‌ اینترنت، مسجد و غیره دارد.

وی اظهار کرد: خاستگاه اربعین، عاشورا است. حضور امام حسین (ع) با خانواده در جریان کربلا نشان‌دهنده نقش خانواده است و این اهمیت اسلام به خانواده را نشان می‌دهد. این استاد دانشگاه در پایان چنین بیان کرد: امروز خانواده اربعینی باید برداشت درستی از اربعین داشته باشد. یکی از اعضای این خانواده حضرت زینب (س) است که با رشادت‌های خود در واقعه عاشورا و بیان جمله «ما رأیت إلی جمیلا» راهبری درست فرهنگ عاشورا را آفرید و در همین راستا خانواده‌ها باید تلاش کنند این میراث معنوی را به فرزندان خود منتقل کنند. امروز با توجه به گسست خانواده‌ها، اربعین فرصتی نجات‌بخش است تا خانواده‌ها روابط بین خود را اصلاح کرده و در راه بازگشت از آیین و پیاده‌روی اربعین، فرهنگ نهفته در آن را که برخوردار شدن از روحیه فرهنگ کار جمعی، ایثار و از خودگذشتگی، نوعدوستی، وحدت میان ادیان، اقوام و ملل گوناگون و تشکیل امت واحده، دفاع از مظلوم و مقابله با ظلم و ظالم، بصیرت افزایی و دشمن‌شناسی است را در محیط زندگی خود تسری دهند.

 

اربعین متضمن وفاق اجتماعی و ارمغان‌آور صلح میان اقوام و ملت‌ها

در ادامه این همایش شیدا مهنام، مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکوی ایران با موضوع «اربعین متضمن وفاق اجتماعی و ارمغان‌آور صلح میان اقوام و ملت‌ها» به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی این نشست علمی ارزشمند را امری مهم و تأثیرگذار در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران در برجسته سازی و ثبت این واقعه ارزشمند ارزشی و معنوی (اربعین) در فهرست میراث معنوی جهان برشمرد.

مهنام در ادامه یکی از نشانه‌های خطیر و پر اهمیت در علوم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی را وجود اشتراکاتی بین‌الاذهانی فیمابین مردمان جامعه هدف دانست. اشتراکاتی که گاها با درون مایه‌ای اعتقادی و مذهبی نمود یافته و به مراتب اثرات فزونتری از خویش بر جای خواهد گذارد.

مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکوی ایران واقعه اربعین را یکی از شعائر بزرگ جهان تشیع دانست که دارای پیامدها و آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مثبت فراوانی است که به سبب یکپارچگی با جلال و شکوه هر چه تمامتر در بیستم ماه صفر هر سال قمری رخ نشان می‌دهد.

وی این رزمایش ارزشی و اعتقادی را همگام و همسو با حفظ امنیت، بعنوان یکی از مؤلفه‌های حیاتی حکومت‌های ملزم و معتقد به این ارزش مذهبی، قابل بررسی و تدقیق دانست و افزود: این حرکت عظیم فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و سیاسی برای دولت‌های شیعی مشروعیت مضاعف و نوعی اقتدار روزافزون و توأم با امنیت به همراه خواهد آورد.

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.