خانه / ویژه ها / معرفی کتاب الفصول المهمه فی معرفه الائمه در جلسه ۱۴۳ مرجع شناسی کتب عاشورایی

معرفی کتاب الفصول المهمه فی معرفه الائمه در جلسه ۱۴۳ مرجع شناسی کتب عاشورایی

به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا صد و چهل و سومین جلسه منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی شب گذشته، در ساعت ۲۱:۳۰ و با قرائت آیاتی ازکلام الله  و شعرخوانی مهندس خاضعی نیا درباره امیرالمومنین(ع) و با طرح یک کتاب جدید به نام «الفصول المهه فی معرفه الائمه» توسط دکتر محمدرضا سنگری در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر آغاز شد.

در ابتدا دکتر سنگری به این نکته اشاره کردند که ماه شوال است و بسیاری از مسائل اباعبدالله الحسین در همین ماه اتفاق می افتد. پنجم شوال ورود مسلم ابن عقیل به کوفه است و فرستان سفرای اباعبدالله مثل سلیمان ابن رزین،  قیس ابن مسهر صیداوی و عبدالله ابن یقطر در ماه شوال اتفاق می افتد و به نوعی ماه شوال را مقدمه  و زمینه ساز و تمهید برای طرح مباحث محرم مطرح کردند. دکتر سنگری اعلام کردند این کتاب را در خیلی جاها نتوانستند پیدا کنند و برای مطالعه این کتاب به آستان قدس رضوی سفر کردند در صورتی که این کتاب به بهترین شکل ممکن در کتابخانه موسسه عاشورای دزفول موجود میباشد.

نویسنده این کتاب ابن صباغ مالکی در اول ذی الحجه ۷۸۴ در مکه متولد شدند و به ابن صباغ مشهور بودند و مدت عمر ایشان را حدود ۷۱ سال نوشته اند. ایشان اهل تسنن و مذهب مالکی میباشد و در این کتاب به قضایای زندگی اهل بیت(ع) پرداخته. این کتاب ۳۱۴ صفحه و دارای ۱۲ فصل است  و از زندگی مبارک امیرالمومنین علی (ع) در فصل اول شروع می شود و با زندگی وجود مبارک حضرت موعود پایان می یابد. که در این جلسه به مبحث مورد نظر یعنی فصلی که درباره اباعبدالله میباشد بررسی  شد. از صفحه ۱۷۰ تا ۲۰۰ وصف امام حسین علیه السلام است.

ابن صباغ، ولادت امام حسین(ع) را مثل قول بعضی از علمای دیگر پنجم شعبان میداند. در ادامه دکتر سنگری به بررسی چگونگی ولادت و القاب ایشان و نکات دیگری که درباره کودکی امام حسین (ع) در این کتاب آمده پرداختند.

دکتر سنگری ادامه دادند:

با مطالعه این کتاب چند مسئله روشن می شود:

  • در تدوین کتاب از مذاهب مختلف و آثار آن ها استفاده کرده
  • نه مختصر مخل گفته (نه خیلی ایجاز گفته که باعث شود ما مطالب را نفهمیم) نه مطلب را به اطناب کشانده.
  • تکرار در کتاب دیده نمی شود و این یکی از ارزش های کتاب است
  • کتاب مورد اعتماد فریقین است یعنی هم شیعیان این کتاب را قبول دارند و هم اهل تسنن
  • منابع اصیل و بزرگ زیادی دیده شده از جمله بعضی از کتاب های شیعه، مثل ارشاد شیخ مفید، اعلام الورای طبرسی و …
  • آنقدر در این کتاب به شیعه پرداخته که بعضی او را شیعه دانسته اند و دلیل آن را جمله ای می دانند که در اول کتاب آورده است:«خدا را سپاس که از این امت امام عادل را برگزید» و نسبت عدالت را به میرالمومنین علی (ع) می دهد.

 

در باب بررسی و تحلیل این کتاب محقق عاشورایی دکتر محمدرضا سنگری ۱۵ نکته قابل توجه  و مهم درباره این کتاب مطرح کردند که در اینجا به چند نکته اشاره می شود:

  1. روایتی از عبدالله ابن عمر درباره جایگاه شهادت امام حسین(ع)
  2. روایتی از خبر شهادت امام حسین(ع) توسط جبرئیل به پیامبر(ص) و نشان دادن کربلا به ایشان
  3. در فصل سوم چند تا شعر درباره اباعبدالله آمده که ایشان یک بیت شعر را قرائت کردند
  4. ۳۴ بیت از اشعار امام حسین(ع) را می آورد
  5. …..

تحلیل و بررسی کتاب ارزشمند الفصوال المهمه فی معرفه الائمه در همین جلسه به پایان رسید و در جلسه بعد کتاب جدیدی بررسی خواهد شد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.