خانه / ویژه ها / جلسه بررسی کتاب«آشنای ناشناخته شرحی برزیارت مفجعه حضرت زینب(س)» در موسسه عاشورا برگزار شد

جلسه بررسی کتاب«آشنای ناشناخته شرحی برزیارت مفجعه حضرت زینب(س)» در موسسه عاشورا برگزار شد

جلسه ۱۴۱ منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا روز گذشته ساعت ۱۹:۳۰در سالن همایش علامه مخبر دزفولی برگزارشد.

این جلسه با قرائت زیبای قاری نوجوان جناب آقای امین رجو آغاز و پس از آن مهندس خاضعی نیا مدیر موسسه مطلبی را به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) دکلمه خوانی کردند. همچنین ایشان از حضار دعوت کردند تا در هفتمین سوگواره شعر و پژوهش فاطمی که در تاریخ۲۵ بهمن ماه ساعت ۱۹ در مرکز فرهنگی دفاع مقدس برگزار خواهد شد حضور پیداکنند.

محقق عاشورایی جناب آقای دکترمحمدرضا سنگری صحبت خود را با تبریک میلاد بانوی کربلا حضرت زینب(س) آغاز کردند: این روزها روزهای شادی در خانه ی مولاست و خدمت ایشان که طلوع نخستین دختر در خانوادشان میباشد تبریک عرض می کنیم.

سپس در شروع مبحث تحلیل و بررسی منابع عاشورایی بدلیل اینکه این روزها، روزهای ولادت حضرت زینب(س) میباشد کتابی را به تناسب این موضوع انتخاب کردند: خوشبختانه در صد سال اخیرو بخصوص پنجاه سال اخیر کتاب های خیلی خوبی درباره حضرت زینب(س) نگاشته شده چه نویسندگان عرب، چه خانم ها، مثل بنت الشاطی و چه آقایان کتاب های بسیار خوبی در معرفی حضرت زینب(س) نوشته اند. یکی از کتاب های بسیار خوب که در این زمینه نوشته شده کتاب«زینب فریاد فرمند» از آنتوان بارا نویسنده ی مسیحی که ۲۵ سال کار و مطالعه و بررسی خود را درباره شخصیت حضرت زینب در این کتاب آورده اند و دو سال پیش در ایران با حضور نویسنده رونمایی شد.

در ایران هم کتاب های بسیار خوبی نوشته شده و انتخاب کتابی برای مطرح کردن در این مجال رسید به کتابی به نام «آشنای ناشناخته شرحی بر زیارت مفجعه حضرت زینب(س)» نوشته جناب آقای هادی آصفی به تقریظ دکتر محمدرضا سنگری و مقدمه حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مهدی پور. ایشان کتاب های دیگری هم دارند از جمله: «پرنده بهشتی» که درباره جعفرطیار است. کتاب «مالک اشتر مرد میدان و محراب» که به نظر می رسد در ایران تنها کتاب مستقلی است که درباره مالک اشتر می باشد و به ابعادی از زندگی ایشان پرداخته شده که تا کنون در جایی مطرح نشده. کتاب دیگر«نفس نفیس» درباره مباهله می باشد و کتابی بنام «گلزار آصفی» که جمع آوری طرائف و ظرائف میباشد مثل کشکول(جمع آوری نکته های مختلف و متنوع).

برای حضرت زینب(س) دو زیارتنامه وجود دارد که یکی از انها بسیار مختصر است و دیگری بنام زیارت مفجعه(مفجعه یعنی درناک و سوزناک) که در کتاب« آشنای ناشناخته شرحی بر زیارت مفجعه حضرت زینب(س)» این زیارتنامه بصورت قطعه قطعه  به فرازهای آن پرداخته شده است.

این کتاب از نشر جمهوری، سال۱۳۹۶ و ۲۵۲ صفحه دارد که شامل چند بخش است: پیش گفتار، مقدمه و تقریظ، معنای زیارت،حضرت زینب کبری، شرح زیارت مفجعه، خاتمه و منابع و مآخذ.

در زیارت مفجعه چهار فراز اول سلام هایی که به حضرت زینب(س) داده شده به نسبت ایشان به پیامبر پرداخته شده، سلام های پنجم، ششم و هفتم سلام هایی ایست که به نسبت حضرت زینب(س) با حضرت علی(ع) می پردازد. هشتمین سلام به حضرت زینب(س) به عنوان دختر حضرت زهرا(س) میباشد که بسیار زیبا و خواندنی است و بعد ازآن سلام هایی مطرح می شود بصورت کلی است و در آخر دوباره سلام هایی ایست که به حضرت زینب(س) به عنوان دختر پیامبر(ص) می پردازد.

مباحث دیگری که دکتر سنگری به آنها پرداختند: زیارت مأثور و غیر مأثور، زمان های خواندن زیارت مفجعه، نویسنده زیارت مفجعه، بررسی چند فراز ابتدایی این زیارت که بسیار زیبا و شنیدنی می باشند که شامل تفسیر صدیقه المرضیه، علت محبت حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) و …. .

این جلسه ساعت ۲۱:۳۰ به کار خود خاتمه داد.

جلسه بعدی مرجع شناسی و منبع شناسی کتاب عاشورایی از طرف موسسه عاشورا اعلام خواهد شد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.