خانه / ویژه ها / زینب(س) را دریابیم

زینب(س) را دریابیم

 

ابعاد گوناگون شخصیتی حضرت زینب( س) آن چنان گسترده و گاهی در نگاه انسان، در تضاد است که تعجب همگان را بر می انگیزد و انسان را به یاد شخصیت ممتاز پدر بزرگوارشان امام علی ( ع )می اندازد به گونه ای که می توان او را همچون پدرش جامع اضداد در صفات دانست.
از طرفی در باره ایشان گفته اند که بانویی بسیار رقیق القلب بود و اشک هایش به سرعت جاری می گشت.بسیار از خدا می ترسید. شب ها به مناجات با خدا می پرداخت و روزها را روزه دار بود. اما از طرف دیگر این بانوی بزرگوار قلبی قوی داشت و در مقابل ظلم ایستاد. از هیبت دشمن در کوفه و شام هرگز نترسید و خطبه هایی خواند که یزید و یزیدیان را رسوا کرد و محکوم به عقب نشینی نمود. شجاعت این بانو در صحنه های مختلف واقعه عاشورا از حد تصور انسان خارج است. این قلب ریوف که اشک یتیمی در آن آشوب به پا می کرد در مقابل آن همه مصیبت، محکم ایستاد و قاطعانه از اهل بیت بی پناه اباعبدالله الحسین (ع) دفاع کرد.
شاید صبر جمیل حضرت زینب (س) بارزترین خصوصیت و ویژگی ایشان باشد. بانویی که به رقت قلب مشهور است اینک در شرایطی که داغ عزیزان، دلش را به درد آورده است و در نگاهش پاره پاره های تن برادران و فرزندان و دیگر بنی هاشم و یاران باوفای برادر، نشسته است با چنان قوت قلبی در مقابل ستم، قد علم می کند و محکم و استوار در مقابل این پرسش که در کربلا چه دیده است؟ در مقابل پرسشی که قرار است او را بشکند؛ می ایستد و قاطعانه و بدون ترس، فریاد می زند: والله ما رایت الا جمیلا. به خدا سوگند من جز زیبایی در کربلا چیزی ندیدم. روحیات این بانوی بزرگ در چنین موقعیت های متضادی وصف ناپذیر است.
زینب الگوی زنانی است که می خواهند در تمام ابعاد زندگی شان موفق باشند. زینب در علم آموزی شاگرد ممتاز علی و فاطمه است. او حافظ و مفسر بزرگ قرآن است. هنگام نیاز خطبه می خواند و وقتی که تشخیص می دهد در خانه می ایستد.
زینب حتی در هنگام ازدواج به دنبال انجام تکلیف است و با همسرش عبدالله شرط می کند تا اجازه دهد همراه همیشگی برادر در خطر و سفر باشد.
زینب مادری مهربان، دلسوز و دلاور پرور است.
و هر چند که فرزندانش را عاشقانه دوست دارد ولی آنگاه که در میدان کربلا در روز عاشورا در حال مبارزه و پیکارند او ترجیح می دهد در خیمه بماند تا برادرش، حسین، با دیدن نگاهش که به پیکر دو نوجوان رشید پاره پاره اش می افتد خجالت زده نشود.
زینب زیبایی را در وقار ، عزت را در صبوری و پیروزی را در مقاومت می داند و به دست می آورد. تا آن جا که با تلاش های بی وقفه و صبوری بی همتایش کربلا و عاشورا را در همه تاریخ زنده و پاینده و مانا می کند.
زینب را از دست ندهیم زینب الگویی مناسب و بهترین الگو برای زنان و دختران ماست. زینب را دریابیم تا به فلاح و رستگاری دست یابیم.

*عبدالکریم خاضعی نیا

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.