خانه / ویژه ها / اقدامات مختار پس از استیلا بر کوفه

اقدامات مختار پس از استیلا بر کوفه

مختار به همراه ابراهیم بن مالک اشتر، در ربیع الاول سال ۶۶ موفق شدند سپاه بیست هزار نفری ابن مطیع استاندار کوفه را که از سوی ابن زبیر حکومت می کرد در هم بشکند و به طور کامل بر اوضاع کوفه مسلط شوند، پس از آن نیز شورش هایی که در کوفه شد با قدرت تمام درهم شکسته شد. پایان شورش ها، چهارشنبه ۲۴ ذی الحجه سال ۶۶ هجری قمری بود(طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، پیشین، ج ۶، ص ۵۷) مختار پس از استیلا و سیطره بر وضعیت کوفه دست به اقداماتی زد از جمله:

  1. تخریب تعدادی خانه در کوفه: شمر پس از بازگشت از کربلا، شتر امام حسین(ع) را به همراه خود آورده بود. او شتر را کشت و گوشت آن را بین صاحبان این خانه ها تقسیم کردو آن ها هم با آن گوشت، غذا پخته و جشن و شادی بر پاکردند.
  2. ۵۰۰ نفر از کسانی که متهم به همراهی با قاتلین امام حسین(ع) بودند، توسط عاملین مختار دستگیرشدند. از آن جایی که مختار، توانایی بسیار خوبی در شناخت ماهیت افراد از روی چهره ی آن ها داشت، از بین آن ها ۲۴۸ نفر را که در کربلا جنایت کرده بودند، جدا کرد و دستور قتل آن ها را صادر کرد. این کار باعث ایجاد ترس و وحشت در دل دشمنان شد. پس از این اقدام، سران فتنه از کوفه فرار کرده، در گوشه و کنار از جمله بصره مخفی شدند.
  3. دستگیری ده نفری که در کربلا بر بدن امام حسین(ع) و شهدا اسب تاختند……..

        ص ۸۷ و ۸۸ از کتاب عاشورانگاران ۶٫ 

 

 

کتاب عاشورانگاران ۶، حاصل جلسات متعدد و چالشی است که در آن جلسات، قیام مختار با بهره گیری از کتاب قیام مختار اثر سید ابوالفضل اردکانی بعنوان معتبرترین منبع عصر معاصر در این زمینه و سریال مختارنامه، توسط دکتر محمدرضا سنگری مورد بررسی قرار گرفته است.

عنوان های کتاب عبارتند از :قیام مکه، قیام توابین، شخصیت مختار، شخصیت مختار از نگاه معصومین، ماجرای میثم تمار و مختار در زندان عبیدالله، بررسی نسبت هایی که به مختار داده اند، تأثیر قیام مختار، دستگیری برخی از قاتلان و مجازات های آن ها، سرانجام مختار.

مطلبی که در ابتدا مطالعه کردید بخشی از این کتاب بود.

 

نام کتاب: عاشورانگاران۶

مولف: محمدرضا سنگری

محل نشر: قم

ناشر: خرم به اهتمام موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا-دزفول

تاریخ انتشار: ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۱۳۶

 

جهت تهیه و مطالعه این کتاب می توانید با موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا تماس بگیرید: تلفن تماس ۰۶۱-۴۲۴۲۷۷۷۷

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.