زیبایی‌های کربلا‌

Top

نام کتاب: زیبایی‌های کربلا‌
مؤلف: محمد محمدیان
محل نشر: تهران
ناشر: دفتر نشر فرهنگ عاشورا
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴
تعداد صفحات: ۱۳۱
در این کتاب سعی شده با نگاهی زینبی به جریان کربلا نگریسته و به زیبایی های کربلا پرداخته شود. مؤلف زیبایی های کربلا را در چهارده فصل تدوین و به نگارش در آورده است.
عناوین فصول عبارتند از:
۱- حق محوری ۲- عزت مداری ۳- وفاداری و استقامت ۴- دلسوزانه ترین برخوردها با دشمن  ۵- زیباترین بازگشت‌ها ۶- شورانگیزی جوانان و نوجوانان ۷- پیرمردان زنده دل  ۸- بزرگواری غلامان  ۹- شیر زنان کربلا  ۱۰- عبادت‌های عاشقانه ۱۱- زیباترین شب تاریخ  ۱۲- شجاعت و شهادت طلبی در کربلا  ۱۳- امام بر بالین یاران ۱۴- اشعار زیبای کربلا

فصل ششم: شوانگیزی جوانان و نوجوانان

جناده انصاری یکی از یاران امام(ع) است که به همراه همسرو فرزند نوجوانش در اردوی امام حضور داشت و در روز عاشورا در حمله ‌ی اولی که دشمن به سپاه حضرت داشت به شهادت رسید. پس از کشته شدن جناده‌ی انصاری فرزند یازده ساله‌اش به حضور امام رسید و اجازه‌ی نبرد با دشمن خواست، امام(ع) فرمود:«هذا غلامٌ أبوه فی الحمله الاولی ولعلّ اُمّه تکره ذلک» پدر این نوجوان در حمله‌ی اول کشته شده‌است، شاید مادرش راضی به رفتن وی به نبرد نباشد.
این نوجوان چون گفتار امام(ع) را شنید، گفت: «إنّ أمّی أمرتنی» اصلاً مادرم دستور داده است که به میدان بروم! امام(ع) اجازه داد و عمربن جناده‌ی انصاری با خواندن این اشعار حماسی به طرف دشمن حرکت کرد:
أمیری حسینٌ و نعم الامیر            سرورُ فؤادِ البشیر النذیر‌
علیٌّ و فاطمه والداه                   فهل تعلمون له من نظیر‌‌
له طلعهٌ مثل شمس الضحی        له غرّهٌ مثل بدر منیر
امیر من حسین است و چه نیکو امیری، سرور قلب پیامبر بشیر و نذیر است.‌
علی و فاطمه پدر و مادر او هستند، آیا برای او همانندی می‌شناسید؟! طلعت جمالش همانند خورشید تابان است و زیبایی ماه تمام را داراست!
وی پس از درگیری با دشمن به شهادت رسید و دشمن در کمال قساوت سر او را از تن جدا کرده و به سوی خیمه‌ها انداخت. مادر وی سَرِ بریده‌ی نوجوانش را برداشت و پس از آنکه خاک و خونش را پاک نمود به سوی یکی از لشکریان دشمن که نزدیک خیمه بود انداخت‌، آنگاه به سوی خیمه بازگشت و چوبی به دست گرفت و به سوی دشمن حمله نمود و پس از آنکه دو تن را مضروب ساخت به دستور امام(ع) به سوی خیمه‌ها بازگشت.

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب عبارتند از:
۱-
الدعوات ۲- روضه‌الواعظین ۳- اللهوف ۴- مقتل الحسین خوارزمی

 

telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.