از أبوالصلتعبدالسلامبنصالحهروى مروى است که گفت به حضرت على بن موسىالرضا(ع) عرض کردم یاابنرسولاللَّه(ص) چه میفرمائى در حدیثى که از حضرتصادق(ع) روایت شده است که آن جناب فرموده که چون حضرتقائم(عج) خروج کند ذریه و اولاد کشندگان حسین(ع) را بقتل رساند بجهت کردار پدران آنها؟ فرمود بلى چنین است.
عرض کردم پس معنى آیه شریفه وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى چیست چه ظاهر مفاد آیه شریفه آنست که کرده کسیرا بر دیگرى پاداش ندهند و این آیه با حدیث منافات دارد فرمود خداىتعالى راست گفته در گفته خود ولیکن اولاد کشندگان حسین(ع) راضى باشند بکردار پدران ایشان و به این عمل مفاخرت کنند و کسى که راضى باشد به عملى مثل این است که این عمل از او صادر شده باشد و اگر مردى در مشرق کشته شود و مردى در مغرب راضى بقتل او باشد در نزد خدا راضى شریک قاتل است و حضرت قائم(عج) چون خروج کند اولاد کشندگان حسین(ع) را بقتل رساند به جهت راضى بودن آنها بکردار پدران آنها أبوالصلت گوید.[۱]
عَنْ عَبْدِالسَّلَامِبْنِصَالِحٍالْهَرَوِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِالرِّضَا(ع) یَاابْنَرَسُولِاللَّهِ مَا تَقُولُ فِی حَدِیثٍ رُوِیَ عَنِ الصَّادِق(ع) أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ(ع) قَتَلَ ذَرَارِیَّ قَتَلَهِ الْحُسَیْنِ(ع) بِفِعَالِ آبَائِهِمْ فَقَالَ(ع) هُوَ کَذَلِکَ فَقُلْتُ وَ قَوْلُاللَّهِعَزَّوَجَلَ وَ لاتَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى مَا مَعْنَاهُ قَالَ صَدَقَاللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ وَ لَکِنْ ذَرَارِیُّ قَتَلَهِ الْحُسَیْنِ(ع) یَرْضَوْنَ بِأَفْعَالِ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ فِی الْمَغْرِبِ لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِیکَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ(ع) إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ الْقَائِمُ(ع) مِنْکُمْ إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَهَ فَیُقَاطِعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِاللَّهِعَزَّوَجَل.
[۱] – عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج۱،ص ۲۷۳