خانه / مولفین و عاشورا نگاران / عاشورا نگاران / ابصارالعین فی انصار الحسین یا سلحشوران طف؛ عاشورانگاران ۲

ابصارالعین فی انصار الحسین یا سلحشوران طف؛ عاشورانگاران ۲

ag18$004

نام کتاب: ابصارالعین فی انصار الحسین یا سلحشوران طف

مختصری در باب نویسنده ی کتاب( نام کامل، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه علمی و …)

نویسنده کتاب «ابصارالعین فی انصار الحسین یا سلحشوران طف»، «شیخ محمّد بن طاهر بن حبیب بنحسین بن ترکی فضلی»، معروف به سماوی است که در بیست و هفتم ذی الحجّه ی سال ۱۳۹۲ هجری قمری، در سماوه ی عراق متولد شد. او بعدها سماوه را ترک کرد و بیشتر عمر خود را در نجف، کربلا و بغداد گذراند. سماوی در چهارم محرّم سال ۱۳۷۰ هجری قمری و در حالی که هفتاد و هشت سال از عمر شریفش می گذشت، در نجف دار فانی را وداع گفت و همانجا به خاک سپرده شد. وی، شاعر، ادیب و نثرنویسی توانا و سخنوری ماهر و برجسته بود.

نگاه کلی به بخش های کتاب:

ظاهراً این کتاب اوّلین بار در سال ۱۳۴۱ هجری قمری و سپس در سال ۱۳۴۳ هجری قمری؛ یعنی دو سال بعد، در نجف به چاپ رسید. این کتاب، با توضیح و پیش درآمدی کوتاه از مؤلف آغاز می شود و سپس به مرور زندگی امام حسین(ع) از زمان ولادت تا هنگام شهادت می پردازد. در این بخش نکته های بسیار خوبی مطرح شده، اما چون قصد نویسنده، رعایت اجمال و بیان واقعه ی ربلا بوده، بسیاری از نکات زندگی اباعبدالله الحسین(ع) از قلم افتاده است.

ویژگی های کتاب:

  • نام صد و دوازده تن از اصحاب اباعبدالله را ذکر کرده است. این تعداد، تنها شهدای کربلا نیستند بلکه یارانی هستند که امام را در روز عاشورا یاری نمودند. عدّه ای از آن ها زخمی شدند، امّا به شهادت نرسیدند و از کربلا بیرون آمدند؛ مانند حسن مثنّی.
  • در این کتاب به نام پنج تن از اصحاب رسول خدا و بیست و چهار تن از یاران امیرالمؤمنین علی(ع) که روزگاری در جنگ های جمل، صفین و نهروان حضرت را یاری کرده بودند و در کربلا نیز شرکت داشتند، اشاره شده است.
  • کتاب، حاصل ده سال مطالعه و پژوهش مرحوم سماوی است. او در تألیف این کتاب منابع و مآخذ متنوع و متکثری را مطالعه نموده و آن ها را در کنار هم قرار داده است.

نقدهای وارد بر کتاب:

مهم ترین اشکالی که می توان بر کتاب وارد نمود، تقسیم بندی کتاب بر مبنای نظام قبیله ای است. چنین نگاهی با فرهنگ کربلا همخوانی ندارد. چنین تقسیم بندی ای باعث شده است که افرادی از این مجموعه بیرون بمانند و همچنین، عدّه ای از آن ها که هنوز قبیله شان به درستی معلوم نیست، در تقسیم بندی جای خود را پیدا نکنند.

نوع نگارش کتاب)تاریخی، تطبیقی، تحلیلی- تاریخی، روایی و …):

تاریخی –تحلیلی

برخی منابع مورد استفاده در نگارش کتاب:

از منابع و مآخذ متعدد استفاده کرده است.

توصیه شده در چه زمینه ای مورد استفاده قرار گیرد:

پژوهش درباره ی یاران امام حسین(ع).

ترجمه هایی که تا به حال از این کتاب صورت گرفته است:

این کتاب در زبان فارسی تحت عنوان«سلحشوران طف» توسط آقای “عباس جلای” ترجمه شده است.

 

telegram

همچنین ببینید

مهیج الاحزان؛عاشورانگاران ۳

مختصری در باب نویسنده‌ی کتاب (نام کامل ، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.