خانه / ویژه ها / ادامه بررسی کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا در جلسه ۱۳۰ مرجع شناسی

ادامه بررسی کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا در جلسه ۱۳۰ مرجع شناسی

به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورای شهرستان دزفول، یکصدوسی امین جلسه مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی چهار شنبه این هفته ساعت ۱۹:۳۰در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار می گردد. در این جلسه دکتر محمدرضا سنگری، به ادامه ی تحلیل و بررسی کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا که توسط گروهی از تاریخ پژوهان زیر نظر استاد پیشوایی نوشته شده است خواهند پرداخت.

از همه ی علاقمندان دعوت می شود در این برنامه حضور بهم رسانند.

توضیحات جلسه قبل از تحلیل و بررسی این کتاب:

کتابی که در باب آن صحبت خواهد شد که البته نیاز به چندین جلسه بحث نیاز دارد کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» میباشد که دارای دو جلد است و گروهی از تاریخ پژوهان زیرنظر حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی آن را نگاشته اند.
این کتاب یکی از معتبرترین و ارزشمندترین و از رخدادهای بزرگ پژوهشی در حوزه ی عاشوراست. امروز اگر قرار باشد به کسی توصیه کنیم یک مقتل جامع که به موضوعات گوناگون در زندگی حضرت سیدالشهداء علیه السلام پرداخته باشد و شهادت و پس از شهادت را بخواهد مطالعه کند می توانیم این کتاب ارزنده و بزرگ که بیش از ۱۹۲۵ صفحه است را معرفی کنیم.
دکتر سنگری در باب این کتاب نکاتی را عنوان کردند:
در جامعه کار جمعی کمتر صورت می گیرد و معمولاً یک نفر نویسنده است حتی گاهی اوقات کتاب های تاریخی در چندین مجلد، ۲۰ مجلد، ۴۰ مجلد میباشد که یک نفر آن را کار کرده است اما اگر کار جمعی صورت بگیرد مجموعه ی توان ها به میدان می آیند و کار از استحکام، اتقان، عمق و وسعت بیشتری برخوردار خواهد بود. این کتاب این خصوصیت را دارد که یازده مولف همکاری علمی در تدوین آن داشته اند که نام هر کدام از این شخصیت ها که هر کدام خود صاحب آثار فراوانی هستند در آغاز کتاب آمده است. همه ی این کارها زیر نظر شخصیتی به اسم حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی صورت گرفته است.
این کتاب در سال ۱۳۸۰ تالیف شد تا سال ۱۳۹۳، دوازده بار چاپ شده و انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی این کتاب را چاپ کرده است.
در آغاز این کتاب چند نکته مطرح شده است که دکتر سنگری به آن ها اشاره کردند:
– گزارشی جامع و مستند از قیام عاشوراست.
– نظارت اصلی بر این کتاب را استاد پیشوایی داستند و مشاوره کتاب را جناب آقای حجت الاسلام محمدهادی یوسفی قروی که ایشان نیز یکی از شخصیت های علمی و بزرگ کشورمان هستند بر عهده داشتند.
– این کتاب مبتنی بر معیارهای علمی تدوین شده است یعنی از روش تاریخ نگاری در تدوین کتاب استفاده شده است.
– پیراسته از تحریف است.
– این کتاب متناسب با نیازهای روز تدوین شده است.
– این کتاب روش و بیانی جدید دارد
– و……

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.