خانه / اخبار ویژه عاشورایی / ایران به دنبال ثبت جهانی «پیاده‌روی اربعین»

ایران به دنبال ثبت جهانی «پیاده‌روی اربعین»

آئین پیاده‌روی اربعین با همکاری دو کشور ایران و عراق، در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت می‌شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا از پیگیری‌های این اداره‌کل برای ثبت مراسم «پیاده‌روی اربعین» در فهرست میراث ناملموس یونسکو خبر داد و گفت: در تلاش هستیم با پیگیری‌های در دست انجام با کشور عراق، این آئین را به صورت مشترک با عراق در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت کنیم.

فرهاد نظری گفت: «پیاده‌روی اربعین» یکی از بزرگترین گردهمایی‌های بشر در چند سال گذشته بوده است، به همین دلیل رایزنی‌های اولیه‌ای انجام شده و در صحبت با آقای جلالی، سفیر ایران در پاریس درخواست کرده‌ایم تا در این زمینه با نماینده‌ی عراق وارد مذاکره شود.

وی با تاکید بر این نکته که مطالعات و مذاکرات برای این پرونده تا حدی انجام شده است، افزود: همچنین از وزارت امور خارجه خواسته‌ایم تا با همتایان خود در این زمینه مذاکراتی داشته باشد. امیدواریم با توجه به این‌که مراسم «پیاده‌روی اربعین» به عنوان میراثی مشترک بین ایران و عراق انجام می‌شود، این پرونده زودتر به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این‌باره اعلام کرد: پرونده میراث معنوی (ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به طور مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راه‌ها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان‌های مرزی به همراه تمام آیین های و مراسم های مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد.

مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: این میراث معنوی با عظمت به لحاظ معنی و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روزافزون، یکی از بی‌نظیرترین میراث معنوی زنده بشری را رقم زده است. حفظ این میراث ارزشمند در جنبه‌های مختلف به ویژه به لحاظ سنت‌های فرهنگی و دینی و اهمیت ملی و جهانی آن در قالب پرونده‌ای جامع و مصور ابتدا در سطح ملی و سپس با کمک کشور عراق بصورت مشترک در سطح جهانی برای ثبت در یونسکو ارایه خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور و اضافه کرد: ثبت ملی و جهانی این میراث معنوی با هدف حفظ و حراست از این ارزش‌های معنوی و انتقال آن به نسل‌های آینده به طور ویژه پیگیری و انجام می‌شود.

منبع:http://www.hajnews.ir

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...