خانه / ویژه ها / صدوبیست و هفتمین جلسه مرجع شناسی برگزار شد.

صدوبیست و هفتمین جلسه مرجع شناسی برگزار شد.

صد و بیست و هفتمین جلسه منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی دیشب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار شد.

این برنامه با آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری محترم جناب آقای سپهری آغاز شد. سپس مجری برنامه جناب آقای سالاری با عرض تبریک به مناسبت ایام پیش رو از جناب آقای دکتر سنگری جهت سخنرانی دعوت کردند. دکتر سنگری پس از تبریک به مناسبت دهه‌ی کرامت سخنرانی خود را آغاز کردند.

ایشان در ادامه سلسله مباحث منبع شناسی، به بررسی کتاب ارزشمند پس از پنجاه سال از استاد فقید سید جعفر شهیدی پرداختند که در پنجاه سال اخیر جزء سه چهار منبعی می‌باشد که با شمارگان فراوان و بارها به چاپ رسیده است. در ابتدا دکتر سنگری درباره‌ی شخصیت دکتر شهیدی فرمودند، ایشان جمع بین حوزه و دانشگاه بودند و درجه‌ی اجتهاد داشتند و در حوزه نجف درس خوانده و همچنین دارای رتبه‌ی ممتاز دانشگاهی بودند و استاد علی اکبر دهخدا ایشان را کشف کرد.

کتاب پس از پنجاه سال، اولین بار در سال۱۳۵۷یکماه پس از پیروزی انقلاب به اتمام رسید. این کتاب در عصر انقلاب به نگارش درآمده و به گونه‌ای می‌توان تأثیر انقلاب را در آن دید.

این کتاب ۲۱۶ صفحه دارد که در سال ۱۳۵۸در دفتر فرهنگ نشر اسلامی و انتشارات امیرکبیر به چاپ رسید. کتاب سی فصل دارد که بر پیشانی هر فصل یک آیه یا حدیث آمده که اگر کسی فقط همین یک آیه یا حدیث را فهم کند، سی فصل کتاب را فهم کرده است. انتخاب مناسب یک روایت به جای عنوان گویای کل آن فصل است. به انصاف باید گفت این سی فصل الگوی کامل فارسی معیار و یک الگوی نوشتن می‌باشد.

این کتاب تاکنون بیش از۴۰ بار چاپ شده است و نویسندگان بزرگی در باب این کتاب صحبت کرده‌ و به نقد و بررسی آنپرداخته‌اند. نویسنده علت نگارش این کتاب را داستان شهربانو و غرانیق عنوان کرده است.

دکتر سنگری در باب این کتاب توضیحات کاملی را ارائه دادند. جلسه‌ی بعدی منبع شناسی کتب عاشورایی ان شاءالله هفته آینده چهارشنبه ساغت۲۱:۳۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار می‌گردد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...