خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفي پايان نامه / بررسی و تحلیل مردم شناختی پیرامون آیین ها،باورها و نمادهای عاشورایی

بررسی و تحلیل مردم شناختی پیرامون آیین ها،باورها و نمادهای عاشورایی

4444


عنوان پایان نامه: بررسی و تحلیل مردم شناختی پیرامون آیین ها،باورها و نمادهای عاشورایی در دزفول ،اندیمشک،شوش و حومه
پژوهشگر : کبری رضوان پور
استاد راهنما : محمدباقر کوپایی
مقطع :کارشناسی

محل تحصیل پژوهشگر : دانشگاه پیام نور
رشته تحصیلی : علوم اجتماعی(پژوهشگری)
سال تحصیلی : ۸۷-۸۶
 
هدف پژوهشگر:تحلیل معرفت شناختی باورها و رفتارهای جمعی و تبیین کارکردهای نمادهای عاشورایی.
روش نمونه گیری: اسلام دارای مراسم، آیین ها و نمادهای مختلف است که در این تحقیق به آیین ها و مراسم عزاداری عاشورا پرداخته شده است.
روش پژوهش : مشاهده مشارکتی.
ابزار اندازه گیری : تحلیل تئور یک معیار تبیین و در نتیجه ابزار اندازه گیری می باشد.
نتیجه گیری کلی: هر جامعه ای در هر زمانی همواره در طول حیات خود با احتمال اینکه دچار عدم انسجام و تعادل گردد مواجه است بنابراین در این راستا جامعه احتیاج به یک قدرت بازسازی نیرومند خواهد داشت تا بتواند مجددا به حالت تعادل برگردد.
این تحقیق از ۴ فصل تشکیل شده است. هر فصل با عنوان های ذیل به تحلیل مطالب می پردازد:

فصل اول:

مقدمات و کلیات تحقیق – مقدمه – اهمیت مطالعاتی و طرح مسائل – هدف پژوهش – ابعاد طرح تحقیق – مفاهیم اساسی پژوهش – پرسش های تحقیق – تحلیل تئوریک – پیشینه تحقیق – عزاداری قبل از شهادت – عزاداری بعد از شهادت – تعریف اصطلاحات و مفاهیم – محدوده مطالعاتی

فصل دوم:
مرور متون مطالعاتی – مقدمه – عزاداری – زبان در مطالعه فرهنگ عامه – باورداشتها،نمادها،مناسک

فصل سوم:
روش تحقیق – تحقیق – روش مشاهده – روش تحقیق مشاهده مشارکتی – فنون گردآوری اطلاعات – جامعه آماری – نمونه آماری و حجم نمونه – فنون تجزیه و تحلیل اطلاعات – چگونگی ارائه نتایج

فصل چهارم:
جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات – مقدمه آیین های عاشورایی – نمادهای عاشورایی – وقایع کربلا در دهه اول محرم – توصیف عزاداری دهه اول محرم – تبیین جامعه شناختی عزاداری عاشورا – آسیب شناسی عاشورا از واقعیت تا تعریف – تغییر شکل و محتوای مجالس عزاداری –تحریف – برهنگی – آسیب رساندن به بدن – مفاسد اختلاط زن و مرد در عزاداری – آلات موسیقی در مدیحه سرایی و مرثیه خوانی – غُلُو و کفر گویی – استفاده از عکس و تمثال های نمادین – نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات – منابع و مأخذ

توضیح سه عنوان در فصل چهارم پایان نامه:
برهنگی:
یکی از آسیب های شایع در عزاداری ها، برهنگی عزاداران در حالت عزاداری و سینه زنی است. البته هرچند که فی نفسه اشکالی از سوی شرع مقدس به این گونه رفتارها وارد نگردیده اما به دلیل آنکه عموما صحنه های عزاداری تصویربرداری و در اختیار عموم مردم قرار می گیرد، پخش چنین تصاویری در سطح جامعه رفته رفته باعث بروز برخی حالت های افراطی و غلط در این شیوه می گردد. لذا لازم است حساسیت بیشتری روی این مسئله نشان داده شود و نسبت به حالت افراطی برهنگی توجه خاص نمود تا این سیره پاک عزاداری ها و این سنت حسنه دستخوش آفات و سوء استفاده سود جویان نگردد.
آلات موسیقی در مدیحه سرایی و مرثیه خوانی:
از مواردی که هر چند از قدیم الایام به شکل رایج جزء فرهنگ عزاداری بوده و امروزه نیز به شکل گوناگون به چشم می خورد استفاده از آلات موسیقی در مدیحه سرایی و مرثیه خوانی‌هاست. استفاده گذشتگان از ابزاری چون طبل، دهل، سنج و شیپور بیشتر به منظور نظم بخشی به روند سینه زنی و ایجاد شور و حزن معنوی در میان عزاداران بوده است. اما امروزه وسایل متنوع‌تری از آلات موسیقی در عزاداری ها رایج گردیده، حتی در مواردی اصل عزاداری و مرثیه خوانی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

غُلُو و کفر گویی:
یکی از معضلات مبتلا به دین و جامعه ما که معمولا تمام جوامع و ادیان با آن روبرو هستند غُلُو است. غُلُو برتری دادن و به مقام خدایی رساندن و هم عرض خدا قرار دادن پیامبر و امامان است و ایشان را در رزق، خَلق، احیا و ممات با خدا شریک دانستن است. این واسطه تراشیدن ها بین خدا و انسان گاه از سر نیاز به الگو و گاه به منظور کسب منافع و قدرت بیشتر و استحمار مردم است که عین شرک است. همانگونه که اینک مقام امام حسین(ع) و دیگر ائمه را تا حد خدایی بالا می برند و مقام خدایی و مافوق انسانی به آنها می دهند. شاید یکی از علل واقعی غُلُو همان کاهلی آدم هاست تا از مسئولیت و وظایف خود به نام دین و امامان شانه خالی نمایند و بسیاری از کردارهای نیکی را که مکلف به انجام آن هستیم به امامان و واسطه ها بسپاریم. به عنوان نمونه اعتقاد به این باور غلط و غُلُوآمیز که اگر هزاران گناه هم انجام داده باشی با گریستن بر حسین(ع) پاک خواهی شد.
telegram

همچنین ببینید

چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

عنوان پایان نامه: چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نام پژوهشگر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.