استاد محمد دشتی

mo

تولد

استاد محمد دشتی در سال ۱۳۲۰ ش. در روستای «آزادمون» از توابع شهرستان محمودآباد، در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. این خانواده صاحب سه پسر و دو دختر بودند که محمد چهارمین فرزند محسوب می شد. پدرش ابراهیم مردی مهربان و سخت کوش، و سرلوحه کارهایش تقوا و پاکدامنی بود. او به ائمه اطهار علیهم السلام بسیار عشق می ورزید و از عنایات آنان بهره مندبود.

تحصیلات

محمد در دوران خردسالی علاقه زیادی به یادگیری و تحصیل داشت؛ به طوری که در سن ۵ سالگی به اصرار فراوان خود وارد دبستان شد و با علاقه فراوان این مقطع را تا ششم ابتدایی سابق با موفقیت به پایان رساند. بعد از اتمام دروس ابتدایی، در سال ۱۳۴۲ ش. با پیشنهاد بزرگان روستا و به سبب عشق به آموختن علوم حوزوی، به حوزه علمیه آمل وارد شد و در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به تحصیل پرداخت.

پس از یک سال، برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم نقل مکان کرد و در مدرسه گلپایگانی به تحصیل ادامه داد. کوشش های خستگی ناپذیر او موجب شد تا دوره سطح را با موفقیت به پایان رساند، همچنین موفق شد مدرک دکترا را اخذ کند.

شیخ محمد دشتی پس از اتمام سطح در حوزه ، از محضر آیات بزرگوارچون، مشکینی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، میرزا هاشم آملی، حسن زاده آملی، محمدی گیلانی، محمد حقی، شهید مفتح، جعفر سبحانی، شهید مصطفوی کرمانی بهره ها برد.

فعالیت

استاد محمد دشتی قبل از پیروزی انقلاب با تشکیل کلاس های عقائد و جلسه بانوان در شهرها و روستاها، تلاش می کرد که نسل جوان را با دین و باورهای مذهبی آشنا سازد و در اکثر اوقات با برگزاری کلاس ها و جلسات (پرسش و پاسخ)، سعی در از میان برداشتن مشکلات و شبهات فکری جوانان داشت. بعد از پیروزی انقلاب فعالیت‌های گسترده‌تری داشت؛ از جمله:

احداث چند حسینیه و مسجد در شهر و روستا، از جمله در دماوند؛ برگزاری کلاس های احکام و عقاید؛همکاری با صداوسیما؛ حضور در سمینارهای مختلف؛ آگاهی دادن به مردم در سخنرانی‌ها و تألیفات خویش؛ بنیان گذاری مؤسسه تحقیقاتی امیرالمومنین علیه السلام؛ احداث پُل در روستایی در مازندران؛ تدریس در حوزه و دانشگاه (مثل دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه عالی قضایی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه امام حسین علیه السلام و دانشکده تبلیغ حوزه)؛ تهیه جزوات مسابقاتی نهج البلاغه برای مقطع راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی.

استاد محمد دشتی در کنار فعالیت های فرهنگی و تحقیقاتی، به فعالیت های سیاسی و اجرایی نیز توجه داشت و در این زمینه مسئولیت هایی بر عهده گرفته بود. وی مدتی مسئول آموزشی سپاه آمل، مسئول جهاد میناب، نماینده و ولی فقیه (حاکم شرع هیئت واگذاری زمین) در استان اصفهان، امام جمعه سمیرم، عضو هیئت علمی مجتمع آموزشی جانبازان و مسئول مؤسسه تحقیقاتی نهج البلاغه بود.

استاد پیش از انقلاب، مبارزی بی باک بود و با صراحت لهجه و جسارت و شهادت طلبی، در سخنرانی‌ها و مجالس به انتقاد از عملکرد دولت طاغوت می پرداخت و در این راه چندین بار دستگیر و در بازداشت گاه ساواک و شهربانی زندانی شد و در آن جا بارها مورد تهدید و تفتیش های متعدد قرار گرفت. در یکی از موارد، رئیس شهربانی به ایشان می گوید: «الفاظ شما بسیار تند است، باید ملایم‌تر صحبت کنید. سخنان شما به گونه‌ای است که مردم را علیه اعلی حضرت تحریک می کند؛ دست از این کارهایتان بردارید» و در آن جا از ایشان تعهد می گیرند که در اجتماعات سخنان آتشین بر زبان نراند.

مرحوم دشتی، همواره بعد از انقلاب و مسئولیت هایی که برشمرده شد، مدافع خط امام و ارزش های انقلاب بود و تا آخر عمر در این راه ثبات قدم داشت.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۷/۴/۸۰ در مراسم عمامه گذاری فرزند استاد، فرمودند: «آقای دشتی جزو عناصر مفید بودند. زحمت‌های ایشان باارزش بود. وقتی ایشان آمدند، من خیلی خوشحال شدم؛ چون قبلاً فهرست ایشان را بر نهج البلاغه (معجم المفهرس نهج البلاغه) دیده بودم. ایشان خیلی پرشور و پرانرژی بودند. حیف شد! ایشان می توانست سال ها خدمت کند… خداوند ان شاءالله این زحمات را از ایشان قبول کند. هرکسی به ایشان احترام کند، به اسلام، امیرالمومنین علیه السلام و نهج البلاغه احترام کرده است».

ایشان در همین جلسه وقتی درباره کتاب های استاد می پرسند و متوجه می شوند، ۱۱۰ جلد اثر از وی برجای مانده، می فرماید: «…چه عمر بابرکتی! من اغلب کتاب های ایشان را مطالعه کردم. بسیار مفید و خوب هستند. با این سن کم این تعداد کتاب، بسیار خوب است… کتاب معجم ایشان از همه بهتر است… ترجمه نهج البلاغه ایشان از همه، شاید از اغلب ترجمه‌های موجود، بهتر است. وقتی امسال برای مدارس نهج البلاغه تقاضا کردند، ترجمه ایشان را پیشنهاد دادم. ایشان خوش سلیقه، خوش رو و با پشتکار بودند».

در چهاردهم اردیبهشت ۱۳۸۰ ش. در حال مراجعت از سخنرانی در «هیئت رهروان عترت» در کاشان، در بین راه اتومبیل حامل ایشان دچار سانحه شد و بعد از ده روز بستری شدن در بیمارستان تهران، دعوت حق را لبیک گفت و به لقاءالله پیوست.

پیکر پاک استاد در قم با شرکت فضلا و مردم تشییع شد و بعد از اقامه نماز به وسیله آیت الله حسن زاده آملی مدظله العالی در راهرو صحن عتیق حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.

آثار

عقائد اسلامی، فلسفه اجتهاد و تقلید، سیر در تفکر مادی، مذهب روشنفکری، ابزار و وسائل تحقیق،

مسئولیت تربیت (این کتاب تاکنون ۱۰ بار تجدید چاپ شده و مورد مطالعه و توجه بسیاری از بانوان بوده است.)،

شناخت نهج البلاغه، اطلاعات مقدماتی نهج البلاغه، کلیدهای شناسایی نهج البلاغه،
نهج الحیاه؛
این مجموعه در ۱۵ جلد به چاپ رسیده است که جلد اول آن اختصاص به پیامبران الهی و جلدهای دیگر، هر یک اختصاص به سخنان یکی از معصومین دارد.
مجموعه تحلیل تاریخ سیاسی معصومین علیهم السلام، روش های مبارزاتی پیامبران آسمانی، روش های مبارزاتی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، سیره امام علی علیه السلام (در ۱۵ جلد)، امام علی علیه السلام الگوی کامل انسانیت، موفقیت ها و مشکلات امام علی علیه السلام، تحلیل حوادث ناگوار زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، ره آورد مبارزات حضرت زهرا سلام الله علیها، ویژگی های مبارزات حضرت زهرا سلام الله علیها، ره آورد اسارت عترت علیهم السلام، حماسه غدیر،   جایگاه غدیر، فرهنگ سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها، امام علی علیه السلام الگوی کامل انسانیت، جاذبه و دافعه در نهج البلاغه، حق و باطل در نهج البلاغه، انگیزه های قیام عاشورا، پیام های عاشورا، ره آورد عاشورا، فرهنگ سخنان امام حسین علیه السلام

 

 

 

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...