محمد محمدی اشتهاردی

اشتهاردی+

تولد و تحصیلات

محمد ملامحمدی مشهور به محمد محمدی اشتهاردی در۱ بهمن، ۱۳۲۳ در شهرستان اشتهارد دیده به جهان گشود.

در کودکی، نخست به مکتب‌خانه برای یادگرفتن روخوانی قرآن، سپس به دبستان رفت و در کلاس پنجم در تعطیلات تابستانی به حوزه علمیه اشتهارد که از چند نفر محدود در حسینیه محل، تشکیل می‌شد جذب شد لذا دبستان را رها کرده و به تحصیل ادبیّات علوم حوزوی مشغول شد. ایشان در سال ۱۳۳۸ به قم برای ادامهٔ تحصیل مهاجرت نمود. قبل از ازدواج نخست در مدرسه‌ستیه، سپس در مدرسه‌حجتیه و مدرسه‌خان و مدرسه‌فیضیه مسکن گزید. دوره سطح را بیش‌تر توسط حسین شب‌زنده‌دار جهرمی، غلامرضا صلواتی، علی‌پناه اشتهاردی، علی مشکینی و ناصر مکارم شیرازی خواند و چند سال در درس خارج در کلاس هاشم آملی‌وناصر مکارم شیرازی، وسیدمحمدرضا گلپایگانی شرکت نمود. بخشی از منظومهٔ سبزواری و فلسفه را در محضر جعفر سبحانی، و مهدی حائری و بخشی از علوم روز را در کلاس محمد محقق‌لاهیجی (نماینده آیت‌الله بروجردی در آلمان) آموخت. همچنین در درس تفسیر خزعلی نیز شرکت نمود .

فعالیت

حضور در کلاسهای تفسیر میرزا ابوالفضل زاهدی سبب گرایش وی به نویسندگی گردید. چندی بعد کتابی پیرامون بلال حبشی در سال ۱۳۴۶ نوشت. سپس در سال ۱۳۴۷ کتاب پندهای جاویدان را نوشت و این آغازی شد که تا پایان عمر خویش بیش از ۲۵۰ اثر را به رشته تحریر درآورد. همچنین در تفسیر نمونه از از اعضای اصلی و در تفسیر پیام قرآن مشارکت نمود. محمدی اشتهاردی در سال ۱۳۵۲ در یک سانحه رانندگی دچار چندین شکستگی می‌گردد. همچنین ۸ سال بعد سکته مغزی عوارض متفاوت تری برایش ایجاد کرد که ناچار برای مداوا و جراحی مغز و اعصاب رهسپار آلمان شد. این مساله باعث کم تحرکی او شد لذا در سال ۱۳۸۲ درگیر بیماری سرطان روده شده و با وجود تحمل ۲ جراحی و ۳ دوره شیمی‌درمانی، در نهایت در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ درگذشت و در قبرستان شیخان قم دفن شد.

آثار

سیمای بلال حبشی، پندهای جاویدان (۳ جلد)، پندهایی از تاریخ، محمد رسول‌الله(ص‌)، پاسخ به پرسش‌های شما ،

ابوطالب یگانه مدافع اسلام ، دفاع از حریم تشیع، پیشوای حقیقی، ابوطالب آموزگار پاسداری، خداشناسی در معارف

تفسیر نمونه (۲۷ جلد با همراهی جمعی از نویسندگان زیر نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی‌)، امام زمان(عج‌) امید شایستگان،

نگاهی بر زندگی دوازده امام (ترجمه‌)، سوگنامه آل محمد(ص‌)، عالم برزخ در چند قدمی ما، حضرت مهدی فروغ تابان ولایت، فرازهای برجسته از سیره امامان شیعه‌(ع‌) ، سکینه(س‌) دختر امام علی(ع‌) و مرقد او در شام ،ولایت فقیه، داستان‌های خواندنی از پیامبران اولوالعزم،زندگی پرافتخار عماریاسر، بلال حبشی، مالک اشتر، سلمان فارسی، حمزه، جعفر بن ابی طالب، اویس قرنی،، ابن‌مسعود، کمیل، حبیب بن مظاهر، ابوطالب – مسلم‌بن عقیل(ع‌)، حضرت زینب پیام‌رسان شهیدان کربلا، سرگذشت جانسوز حضرت رقیه(ع)، حضرت زینب فروغ تابان کوثر، امام حسین آفتاب انقلاب ایران ، پرچمدار نینوا، غم‌نامهٔ کربلا، ره توشه‌ای از زیارت عاشورا، ترجمه صحیفه سجادیه، تجلی نماز در سیره امام حسین(ع‌)، بازنویسی ناسخ التواریخ امام حسین‌(ع‌) (۱ جلدی‌)، آموزه‌های اخلاقی صحیفه سجادیه ، امام حسین خورشید انقلاب.

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...