خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / آیت‏ اللَّه شیخ محمد مهدی شمس الدین

آیت‏ اللَّه شیخ محمد مهدی شمس الدین

mo

تولد و تحصیلات

متفکر و اندیشمند بزرگ مسلمان، آیت‏ اللَّه شیخ محمد مهدی شمس الدین، در نیمه شعبان سال ۱۳۵۴ ق برابر با ۱۳۱۲ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی پس از دوران کودکی، مقدمات علوم دینی را فراگرفت و پس از پشت سرگذاشتن سطوح عالیه، در درس خارج حضرات آیات: سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی به مقامات بالای علمی دست یافت.

فعالیت

شیخ محمد مهدی شمس الدین همزمان با تحصیل به تدریس و تألیف نیز می‏پرداخت و با قلم شیوایش، در بسیاری از مجلات علمی و ادبی نجف مقالاتی نگاشت. او همچنین در تأسیس مؤسسه مُنتدی النّشر در راستای گسترش فرهنگ اسلامی شرکت داشت و در دانشکده فقهِ نجف نیز به تدریس مشغول بود. شیخ محمد مهدی شمس‏الدین در ۳۶ سالگی برای یاری مردم لبنان راهی این کشور شد و با کمک امام موسی صدر، بنیادها و مؤسسات خیریه و علمی متعددی پایه‏گذاری کرد. ایشان بعدها به عنوان نایب رییس و سپس رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان برگزیده شد و منشأ خدمات مفیدی برای مردم گردید. آیت‏اللَّه شیخ محمد مهدی شمس‏الدین، یکی از مردان نادری بود که علم و فقاهت را با جهاد و استقامت درهم آمیخته بود. وی ضمن آگاهی از علوم دینی، در عرصه پیکار با زورگویان و غاصبان صهیونیستی پیشگام بود و در عین حال از انقلاب اسلامی ایران به رهبری خمینی کبیر حمایت می‏کرد. آن مرد بزرگ سرانجام در ۲۱ دی ماه ۱۳۷۹ ش برابر با نیمه شوال ۱۴۲۱ ق در ۶۷ سالگی بدرود حیات گفت و در مسجد امام صادق(ع) که توسط معظم له در بیروت تأسیس شده بود به خاک سپرده شد.

آثار

ثوره الحسین، شرح عهد الاشتر و الغدیر ، اح‍ت‍ک‍ار در اس‍لام‌: پ‍ژوه‍ش‍ی‌ ت‍طب‍ی‍ق‍ی‌ در ف‍ق‍ه‌ از دی‍دگ‍اه‌ م‍ذاه‍ب‌ اس‍لام‍ی‌،

ارزی‍اب‍ی‌ ان‍ق‍لاب‌ ام‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌)، ال‍ت‍طب‍ی‍ع‌ ب‍ی‍ن‌ ض‍رورات‌ الان‍ظم‍ه و خ‍ی‍ارات‌ الام‍ه،ال‍ع‍ل‍م‍ان‍ی‍ه: ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ و ن‍ق‍د ل‍ل‍ع‍ل‍م‍ان‍ی‍ه م‍ح‍ت‍وی‌ و ت‍اری‍خ‍ا…،ان‍ص‍ارال‍ح‍س‍ی‍ن‌: دراس‍ه ش‍ه‍داء ث‍ورهال‍ح‍س‍ی‍ن‌ال‍رج‍ال‌ وال‍دلالات‌، اهلیه‌المراه لتولی‌السلطه، ج‍ام‍ع‍ه‌ س‍ی‍اس‍ی‌ اس‍لام‍ی‌: “م‍ب‍ان‍ی‌ ف‍ق‍ه‍ی‌ و ت‍اری‍خ‍ی‌”، ج‍س‍ت‍ج‍وئ‍ی‌ در ن‍ه‍ج‌ ال‍ب‍لاغ‍ه‌، دراسه واعیه لقضیه‌الغدیر (فی ضوء‌المنهج‌الاجتماعی‌التاریخی)

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...