خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی ربانی خلخالی(ره)

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی ربانی خلخالی(ره)

 

 

mo

تولد و تحصیلات

حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی ربانی خلخالی(ره) در ۲۵/۱۱/۱۳۲۵ در روستای کَرِین از توابع شهر خلخال از استان اردبیل دیده به جهان گشودند. با اینکه پدر ایشان کشاورز بودند ولی ایشان در کنار کمک به خانواده اقدام به تحصیل کرده و در سن ۱۴ سالگی به جهت تحصیل علوم دینی به شهر مقدس قم هجرت کردند.

فعالیت

در زمان طاغوت شاهنشاهی به همراه پیشرفت در دروس حوزه به فعالیت های انقلابی و فرهنگی و اسلامی نیز مشغول بودند.وی در هنگام تبلیغ در ایام محرم و صفر و رمضان در شهرها و روستاهای مختلف ایران، بر علیه رژیم استبداد شاهنشاهی نیز فعالیت می کردند که در جریانات این فعالیت های در شهر مقدس قم مورد حمله و اصابت ضربات باتوم رژیم دژخیم شاهنشاهی قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شدند و از ناحیه سر مجروح و در منزل بستری شدند.

مرحوم علی ربانی به علت پاکی و اخلاص عملی که داشتند مورد وثوق علماء زمان خویش بوده بطوری که اجازه نامه هایی از مراجع بزرگ آن زمان به ایشان اعطا شد.

بعد از انقلاب این مجاهد بزرگ بیشتر به فعالیتهای تبلیغی و مذهبی و روضه خوانی و ترویج فرهنگ اهل بیت علیهم السلام پرداختند و با تالیف کتاب باعث سیراب شدن جویندگان حقائق دریای زلال اهل بیت علیهم السلام شدند. ارادت مرحوم به اهل بیت علیهم السلام عصمت و طهارت و حضرت امام حسین و آقا قمر بنی هاشم به حدی بود که با شنیدن نام آن حضرات اشک از صورت ایشان جاری می شد بطوری که خیلی از اوقات که ایشان روی منبر در حال سخنرانی بودند برای مدتی منبر و سخنرانی ایشان متوقف می شد.

این مولف بزرگوار بر اثر عارضه ای که در زمان انقلاب به سرشان وارد شده بود از سال ۱۳۸۱ مورد معالجه پزشکانی چون دکتر سید شهاب الدین طباطبایی و دکتر سید جلال حسینی از متخصصان مغز و اعصاب ایران و نیز پروفسور نبی نعمتی جراح مغز واعصاب آلمان قرار داشتند . اما تقدیر اینگونه بود که ایشان در سن ۶۴ سالگی و در ۲۸/۹/۱۳۸۹ بعد از نماز صبح و خواندن زیارت عاشورا که بیش از ۴۰ سال به صورت مداوم به خواندن آن همراه با ۱۰۰ لعن و صلوات ممارست داشتند، بر اثر عارضه ایست قلبی ، ندای حق را لبیک گفت و به جوار حضرت حق رهسپار شتافت.

آثار

همزمان با این فعالیتهای انقلابی، عمر خود را غنیمت شمرده و مشغول به تالیف کتاب های مختلف شدند که از جمله کتابهایی که در دوران قبل از انقلاب به چاپ رسید عبارتند از:

مفاسد شراب، قمار، ربا از دیدگاه اسلام – خیانت از دیدگاه اسلام- زن از دیدگاه اسلام- عزاداری از دیدگاه مرجعیت شیعه ( به زبانهای انگلیسی و اردو هم چاپ شده)- شهدای روحانیت شیعه در یکصد ساله اخیر. (دو جلد)- چهره درخشان حسین بن علی (علیه السلام)- چهره درخشان قمربنی هاشم ، اباالفضل العباس (علیه السلام). ( ۵ جلد )- ستاره درخشان شام ، رقیه دختر امام حسین (سلام الله علیها)- ستاره درخشان مدینه ، حضرت ام البنین (سلام الله علیها)- چهره درخشان حضرت زینب کبری ( سلام الله علیها)- چهره درخشان کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)- چهره های درخشان سامرا ، حضرت امام هادی و امام عسگری (علیهما السلام)

 

 

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...