زندگانی چهارده معصوم

200

نام کتاب: زندگانی چهارده معصوم
مؤلف: عباس قمی
مترجم: کریم فیضی تبریزی
محل نشر:تهران
ناشر: انتشارات تهذیب
سال انتشار: ۱۳۸۵
تعداد صفحات:۴۹۶

ابوحمزه ی ثمالی، از زید، پسر علی و او از پدرش علی بن حسین نقل می کند:
«زمانی که حضرت فاطمه(ع)، امام حسن(ع) را به دنیا آورد، به علی(ع) فرمود: او را اسم بگذار! گفت من در نامگذاری او، بر رسول خدا(ص) سبقت نخواهم گرفت. رسول خدا(ص) آمد و او در پارچه ای پیچیده خدمت پیامبر آوردند. فرمود: مگر ممنوع نکردم که او را در پارچه ای زرد نپوشانید؟ پس آن پارچه را به کناری انداخت و پارچه ای سفید برداشت و حسن(ع) را در آن پیچید. آنگاه به علی(ع) گفت: آیا برای او اسمی گذاشتی؟ گفت: من در نامگذاری او، بر شما پیشی نجستم. پیامبر(ص) گفت: من نیز در این موضوع، بر خدا پیشی نخواهم گرفت.خداوند به جبرئیل وحی فرستاد: پسری برای محمد(ص) به دنیا آمده است، او را سلام برسان و پس از تهنیت، بگو نسبتِ علی(ع) به تو، چون نسبت هارون به موسی(ع) است. اسم او را پسر هارون بگذار. پس، جبرئیل فرود آمد و از طرفِ خداوند تهنیت گفت و گفت: خداوند دستور داده که اسم او را همان اسم پسر هارون بگذارید. پسرِ هارون چه اسمی داشت؟ گفت: شبر! گفت: زبانِ من، عربی فصیح است. او را «حسن»نام بگذار و اسمش را «حسن» گذاشت و زمانی…»
کتاب حاضر زندگی نامه ایست تحلیلی و غنی از سیره زندگی چهارده معصوم (ع) که با تولد پیامبر بزرگ اسلام(ص) شروع و با غیبت بقیه الله الاعظم (عج) خاتمه می یابد .
محدث بزرگ مرحوم شیخ عباس قمی (ره) در این کتاب به اختصار خاص و پوشیده از مطالبی عمیق و پربار این کتاب را به نگارش در آورده است.
این کتاب در ۱۴ فصل، به زندگانی چهارده معصوم علیه السلام پرداخته است و هر فصل مختص به زندگی یک امام معصوم(ع) می باشد.

برخی از ریز موضوعات فصول عبارتند از:

۱-وصیت مهم پیامبر(ص)   ۲-مناقب فاطمه(ع) ۳- وصایای امام علی (ع)   ۴- صلح امام حسن(ع) چگونه صورت گرفت ۵-فصلی از مواعظ امام حسین(ع) ۶-گوشه ای از گفتارهای امام سجاد(ع) ۷-کلمات حکمت آمیز امام باقر(ع) ۸-مکارم اخلاقی امام صادق(ع) و اعتراف مخالفین   ۹-گفتاری در استحباب زیارت امام کاظم (ع) ۱۰- گفتاری در ولایت عهدی امام رضا (ع)   ۱۱-گفتاری در اخبار و براهین امام جواد (ع)   ۱۲- گفتاری در شهادت امام هادی (ع) ۱۳- امام حسن عسکری درزندان   ۱۴- علائم حضرت مهدی (عج)

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب:

۱-الارشاد   ۲-البلدالامین   ۳- تاریخ بغداد   ۴-العقد الفرید

telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...