خانه / ویژه ها / ویژگی های مشترک پیامبراکرم(ص) و حضرت مهدی(عج)

ویژگی های مشترک پیامبراکرم(ص) و حضرت مهدی(عج)

امام مهدی(عج) عصاره نبوّت و احیا کننده سنت پیامبر(ص) است.

پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: “سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَى مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یَدْعُوهُمْ إِلَى کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏؛ [۱] سنت او (مهدی(عج)) همان سنت من است و مردم را به دین و شریعت من به پا می‌دارد، و آنان را به کتاب خدا فرا می‌خواند.”

راه و روش پیامبر اعظم(ص) سرلوحه برنامه‌های امام زمان(عج) است و این آخرین وصی پیامبر(ص) و آخرین حجت خدا، تمام برنامه‌های محقق نشده انبیاء الهی را تحقق می بخشد و اسلام ناب محمدی را آنگونه که جد بزرگوارشان عرضه کردند، در آخرالزمان اجرا می‌کند.

در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: “چون مهدی(عج) قیام کند، به مسجد الحرام رود و رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد و دو رکعت نماز گذارد، آنگاه ندا می‌دهد «ای مردمان، منم، یادگار آدم، و یادگار ابراهیم، یادگار اسماعیل، و یادگار محمد(ص).”

امام مهدی(عج) ادامه دهنده راه انبیاء الهی است و مسیری را که خداوند ترسیم نموده، می‌پیماید.

 

برخی از ویژگی های حضرت محمد(ص) و حضرت مهدی(عج)

اخلاق نیکو و با عظمت

آن دو بزرگوار دارای خلق عظیم هستند. خداوند خطاب به حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ (۲) یعنی تو، به اخلاق عظیم و نیکو آراسته‌ای.

پیامبر(ص) نیز فرموده‌اند: “الْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیَتُهُ کُنْیَتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا؛ [۳] مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه‌ترین مردم به من است.”

علم گسترده

پیامبر اعظم(ص)، دارای علم گسترده ای بوده، تا آن جا که می‌فرمایند: «أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ …؛ من شهر علم هستم و ….». [۴]

امام مهدی(عج) می‌فرمایند: “فَإِنَّا یُحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یَعْزُبُ عَنَّا شَیْ‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم‏‏؛ ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی‌ماند”. [۵]

برپا کننده عدل

هدف از رسالت پیامبر اعظم(ص) اجرای عدالت و مساوات بوده است؛لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(۶) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها، کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم عدالت را بپا دارند.

هدف از قیام حضرت مهدی(عج) نیز برپایی عدالت است.

“یَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ [۷] زمین را آکنده از عدل و داد می‌کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است. امام زمان(عج) عدالت را، همچنان که سرما و گرما وارد خانه‌ها می‌شود، وارد خانه‌های مردمان کند؛ « أَمَا وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ کَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقَرُّ .”[۸]

 

پی نوشت ها:

[۱]- کمال‌الدین، ج۲، ص۴۱۱٫

[۲]- سوره قلم، آیه۴٫

[۳]- بحارالانوار، ج۳۶، ص۳۰۹٫

[۴]- وسائل الشیعه، ج۲۷، ص۳۴٫

[۵]- بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۷۴٫

[۶]- سوره حدید، آیه ۲۵

[۷]- الغیبه، النعمانی، ص۵۸٫

[۸]- همان، ص۲۹۶

پدید آورنده: سید محمد موسوی

منبع: ویژه نامه الکترونیکی “هفته وحدت”

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...