خانه / ویژه ها / منزل یازدهم: منزل خزیمیّه

منزل یازدهم: منزل خزیمیّه

menzele 11

منزل یازدهم: منزل خزیمیّه

کاروان از مکه دور و به کوفه نزدیک شده بود. کسانی که از کوفه به مکه می‌رفتند، پس از منزل زَرود در این منزلگاه سرسبز و خرم فرود می‌آمدند.

منزل خزیمیه منسوب به خزیمه‌بن‌خازم بوده است. نیاز به کسب اطلاعات، گفت و گو با انبوه مردمی که در این محل توقف می‌کردند و استراحت دادن به کاروان سبب درنگ یک شبانه روزی امام در این نقطه بوده است.

منازل فراوان، درختان بسیار و سایه‌سارهای خنک و چاه‌های آب متعدد، جاذبه‌هایی بودند که خزیمیه را فرودگاه مسافران می‌ساخت.

وقتی خیمه‌ها افراشته شد و یاران و همراهان مستقر شدند، زینب‌کبری زیر آسمان پرستاره‌ی خزیمیه به قدم زدن پرداخت که ناگاه میان زمین و آسمان صدایی شنید که می‌گفت:

الا یا عین فاحتفلی بجُهدٍ           و مَن یبکی علی الشهداء بعدی

علی قومٍ تسوقهم المنایا                      بمقدارٍ الی انجازٍِ وعدی

ای چشم، بکوش تا بجوشی و از اشک لبریز شوی. پس از این چه کسی بر شهیدان خواهد گریست؟ بر گروهی بگریید که مرگ و مقدرات آنان رابه وعده‌گاه می‌راند.

حضرت زینب پس از شنیدن این صدای هاتف، سوگمندانه و پریشان به خیمه دوید. صبحگاهان باامام بازگفت و امام فرمود: یا اختاهُ کُلّ الّذی قضی اللهُ فَهُوَ کائن؛۴۱خواهرم! آن‌چه خداوند تقدیر کرده است گریز ناپذیر است.

کاروان حسین، کاروان تسلیم و رضا و تحقق‌بخش آرمان و اراده و خواست پروردگار است. ورود امام به این منزل را ۱۸ ذی‌الحجّه (روز جمعه) دانسته‌اند.

خزیمیه را از مکه به کوفه قبل از زرود نوشته‌اند. یکی از منزلگاه‌های حجاج و از طریق کوفه بعد از ثعلبیه و قبل از اَجفُر ذکر شده است. میان خزمیه و ثعلبیه را ۳۳ میل فاصله نگاشته‌اند. گاه آن را حَزیمیه نیز گفته‌اند.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.